עמוד:173

פעילות 5 בבית הרביעי ובבית השישי מתואר החלום שבו מופיע אליהו הנביא ומביא את הילד אל דוד המלך . המפגש עם הדמויות המקראיות מתואר בפעלים מן העברית המקראית ( פעלים בצירוף " ו" ההיפוך כמו " ויבוא" ופעלים עם כינויים חבורים כמו עטפני . ( השפה המקראית מדגישה את המעבר לסביבה פלאית על-זמנית ומוסיפה עוצמה לדמויות המקראיות , האמורות להעניק לילד כוחות לפתור את הבעיה הגדולה של חייו . בעבודה עם תלמידים מתקשים כדאי לספר להם במשפטים מעטים על אליהו הנביא ועל דוד המלך – על העוצמה הרוחניתמוסרית ( של אליהו ) והצבאית ( של דוד , ( כדי שיוכלו להבין מדוע " זימנה" המשוררת את שני ענקי הרוח הללו אל השיר . אליהו , כשליחו של האל , יכול לראות בעיניו של הילד את הכאב , את העלבון ואת חוסר הביטחון , ודוד המלך הוא דוגמה ל"נער קטן" שהפך למצביא ולמנהיג מהולל . הצעה להרחבה : בספר הלימוד מופיע לפני השיר הציור " דוד" של אבל פן . בתום בעיסוק בשיר כדאי להפנות את הילדים אל האיור – לשמו , לדמות הנראית בו , לארשת הפנים ולצבעים השולטים בציור , ולשאול את הילדים למה לדעתם נבחר הציור הזה לפרק . השם דוד קושר את הציור לחלומו של הילד בשיר . יתכן שהילדים יראו בציור את דמותו של דוד המלך בילדותו – אף הוא " אדמוני עם יפה עיניים" ( שמואל א טז , . ( 12 כדאי להוביל את הילדים לקשר האפשרי בין המבט החרד , התמה , של הילד בציור והסביבה הלא-מוגדרת , לילד בשיר . *** השיר "איתן" מתאר אירוע שבו ילדים " גדולים" ( בכיתה א או ב ) מכים ילד קטן מהם רק מפני שפירשו לא נכון את התנהגותו ומפני שלא ידעו לחמול עליו ולמחול לו – גם אם התכוון לעקוף את חוקי המשחק . גיבור השיר , ששמו באופן אירוני " איתן , " אינו יודע איך להתמודד עם הגדולים הללו , הוא מתמלא עצב ועלבון ונשאר לבדו , ללא חברים . השיר מסתיים באמירה קצרה על החרטה שחשים הגדולים . פעילות 3 המילה " רק" היא בעלת משמעות מדגישה ומדייקת : השורה " רק עמד בפנה לא הרחק" מדגישה את חוסר החשיבות של חטאו של איתן ; השורה " ועצם רק עין אחת" מדייקת ומבהירה מה באמת קרה ; השורה " אך איתן באמת הוא רק ילד קטן" שוב מדגישה את גילו הצעיר מאוד של איתן ובכך מבליטה את חומרת התנהגותם של הילדים הגדולים . פעילות 5 שמו של גיבור השיר הוא " איתן" – שם שמשמעותו קשורה לחוסן , לחוזק , ליציבות ולקביעות , משמעויות שנראות רחוקות מאוד מן הילד הקטן בשיר . נוסף על כך השם מתחרז עם התואר " קטן , " והתוצאה ממעיטה מאוד מכוחו של הילד הפגוע . נראה כי בבחירת השם בהקשר של אלימות ופגיעה יש מסר של עידוד ואופטימיות דווקא ; גם בילד הזה יש עוצמה , יש יציבות וכוח ; לא רק הוא יגלה את החוסן הפנימי שבו – גם האחרים יגלו זאת וישמרו על כבודו . הילדים הגדולים אינם נקראים בשמות , משום שההתייחסות הקבוצתית מוסיפה להם כוח – במציאות כפי שאיתן תופס אותם , וגם בטקסט , כפי שהקוראים תופסים אותם . הילדים הגדולים מוזכרים רק בצורת הריבוי , כקבוצה . הילד הקטן מוצג בשמו , מה שמאפשר לקוראים לחוש שהם מכירים אותו ( יודעים שהוא קטן , יודעים מה שמו . ( השיר מעמיד את הילד היחיד , הקטן , מול " הילדים

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר