עמוד:172

הערות והצעות להוראת הפרק בפרק שלושה שירים ליריים ( לצד פרק מספר . ( לפני תחילת העיסוק בפרק חשוב לזכור ששירים ליריים עשויים לפתוח צוהר לעולמם של הילדים , להדהד בשיח הפנימי-רגשי שלהם ולעודד אותם להתבוננות עצמית , לפתיחות ולשיתוף . חשוב להיות רגישים לתכנים שהילדים מעלים ולתת להם מקום בשיח הכיתתי ( ואם יש צורך להמשיך את השיח באופן אישי . ( השיר ג' " ינג'י" משמיע את קולו , או ליתר דיוק את וידויו של ילד , שצבע שיערו משביע אותו מרורים . בצר לו פונה הילד לאלוהים ומספר על השניות הרגשית שהוא חווה : אמו מתפעלת מראש הזהב של ילדה , אבל בפי חבריו הוא מכונה ג' " ינג . 'י" כינוי הגנאי אינו מניח לו - " אפלו בלילה בתוך-תוך כרי / יבער שערי ! ג' / ינג " ... 'י והילד ממשיך את דבריו בטרוניה " ) רבים הצבעים עמך , אדני / [ ... ] – ולמה בראת לך ילדים צהבים , / אדני , צהביםו . ( " המפנה מתואר בסוף המונולוג - הילד מתאר חלום , המפגיש אותו עם אליהו הנביא ( המייצג פלאיות ) ועם דוד , המלך הג'ינג ) 'י המייצג חסן וגבורה . ( המפגש מעניק לילד את היכולת להתייחס אל חסרונו הבולט ביותר כאל יתרון גדול . פעילות 3 השורה היא " יבער שערי" ( בית שני . ( בניגוד ל"מחמדי" ול"ראש זהב" שבבית הראשון , הקושרות את צבע השיער לדיבור האוהב והמחמיא של האם , הרי השורה " יבער שערי" שבבית השני רחוקה מלהישמע כמו מחמאה . הצבע האדום-זהוב של השיער , שבפי האם נקשר למתכת יקרה , נקשר בפי הילדים לבעירה ולשריפה ומוביל באופן קונוטטיבי לתחושה של אסון שאי אפשר להתעלם ממנו . פעילות 4 בבית השלישי הילד מתאר את היופי שהוא רואה סביבו , המתבטא בהתאמת הצבעים בטבע ובפניה של אמו . עם זאת הוא מתלונן על צבע שערו- " ולמה בראת לך ילדים צהבים , / אדני , צהביםו . " קריאה קולית אמורה לתת ביטוי הן להתפעלות מיפי הצבעים בעולם והן לטרונייה , כלומר התלמידים מצופים להבין את השניות בתוכן , לתכנן את הקריאה בקול ( אינטונציה שמבטאת נינוחות ושביעות רצון לעומת אינטונציה המבטאת תסכול וחוסר נחת . (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר