עמוד:124

בפיוט אמצעים אמנותיים רבים ושונים . בשל מורכבותו של הפיוט בחרנו שלא להעמיס על התלמידים מעבר למשימות המופיעות בספר , ולדוגמאות שלהלן בעניין החריזה והחזרות . עם זאת מורה המעוניינת להרחיב יותר בנושא זה תוכל להעזר במאמרה של ד"ר אסתר מלחי המופיע בקישור http : // www . daat . ac . il / daat / sifrut / maamarim / dodi-leha 2-2 . htm חריזה : ניתן להפנות את תשומת ליבם של התלמידים למבנה החריזה בפיוט , המקשרת בין הפזמון והמסר הרעיוני שהוא מבטא , לבין שאר בתי הפיוט . אפשר לבקש מהתלמידים לזהות את מבנה החריזה בכל הבתים : שלוש השורות הראשונות בחרוז אחד ( כמו למשל בבית הראשון : אחד , מיוחד , אחד , ( והשורה האחרונה בכל בית מסתיימת בצליל לה ( בבית הראשוןתהלה , ( המקשר בין הבית לבין הפזמון , ומלכד את כל חלקי השיר . חזרות : בבית הראשון-החזרה על המילה " אחד , " וכן המילה " מיוחד" שהיא מאותה משפחת מילים של המילה " אחד . " אפשר לציין גם שמי שיחיד מסוגו הוא גם מיוחד במינו , ולשאול מה מטרת חזרה זו-העברת המסר של אחדות ( מלשון אחד ) וייחודיות הקב"ה והשבת . לשם ולתפארת ולתהילה-שלוש המילים חוזרות על משמעות דומה-שם טוב , פרסום גדולת הקב"ה . בבית השני- לכו ונלכה , מראש מקדם , ובבית האחרון-שמחה וצהלה , בואי כלה בואי כלה . החזרות מבליטות את הנאמר , ויוצרות תחושה של פעלתנות והתרחשות . פעילות 4 פעילות זו חוזרת על העיסוק באקרוסטיכון , שהוזכר קודם לכן במהלך העיסוק בפיוט " מפי אל" בפרק " מסוכות עד שמיני עצרת . " יש לשים לב כי הבית האחרון בפיוט " לכה דודי" אינו מצטרף לאקרוסטיכון שם המחבר , וישנה שאלה בנוגע לזמן חיבורו ולזהות מחברו . פעילות 6 סעיפים ב ו - ד' הדוד הוא עם ישראל שהוא בן זוגה של השבת ( הכלה ) ע " פ המדרש . המחבר פונה אל הקהל האומר את הפיוט ומבקשו להצטרף אליו ויחד לצאת ולקבל את פני השבת שהיא בת זוגו של עם ישראל . ההליכה לקראת השבת דומה לאדם המצפה לאורח אהוב , ומתוך שהוא מחכה בקוצר רוח לבואו הוא אינו יכול להתאפק ולהמתין בביתו ויוצא לקראת האורח האהוב כדי להקדים את המפגש ביניהם . אפשר לבקש מהתלמידים לאתר כינויים נוספים בפיוט כמו : " אל המיוחד , " " מקור הברכה , " " עטרת בעלה , " " עם סגולה" ולברר למי הכוונה בכל כינוי , ומדוע בחר המחבר להשתמש דוקא בכינויים אלו . סעיף ג-בפזמון עובר הפייטן מדיבור בגוף יחיד " לכה דודי " ללשון רבים " נקבלה " וזאת הקריאה להשתתפות כול עם ישראל-כלל המתפללים ( כולל הדובר ) כאיש אחד , בקבלת השבת . פעילות 7 חשוב להפנות את תשומת ליבם של הילדים לעובדה שהפיוט כתוב בשפה קשה , לא מצופה מהם להבין את כל מילות הפיוט , המסרים והרעיונות העולים ממנו אלא לטעום מעט מהם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר