|
עמוד:82
*** מקור החסידה-פעילות דיגיטלית הפעילות המתוקשבת על מקור החסידה מציעה שוב שלושה טקסטים באותן סוגות . הפעילות יכולה לשמש יחידת הערכה או יישום של הנלמד . הפעילויות המלוות את הטקסטים בפעילות המתוקשבת חוזרות על זיהוי המאפיינים של הטקסט המידעי ועל ההבחנה בין שני סוגי ההסברים . ומה עוד ? מומלץ שמורים ישקלו אם תלמידיהם בשלים להתנסות בכתיבה של הסברים לתופעות טבע , אם כדאי להפנות את תשומת לבם לתופעות בעולם הצומח או להתרחב לתופעות מדעיות אחרות . כמו כן מומלץ שישקלו לאילו רכיבים נוספים כדאי להסב את תשומת לבם של התלמידים בטקסטים על החצב והרקפת - למשל השמות של כל אחד מהטקסטים , אוצר המילים הנבחר בכל סוגה ועוד ( קריאה ככותבים . ( בהערכת הכתיבה של התלמידים , אם על ידי המורה ואם על ידי עמיתים , כדאי להדגיש את ההצלחה של הכותב / ת בהבחנה בין ההסבר המדעי להסבר הדמיוני – שהרי זה הנושא שהודגש במהלך הפרק . ייתכן שכדאי להציע לתלמידים לבחור בין כתיבה להקלטה של עצמם מסבירים הסבר מדעי ומספרים סיפור אטיולוגי . אוסף הסברים כתובים ו / או דבורים יכול להוות אנתולוגיה מסקרנת לסיום הפעילות / לסיום השנה . שם הפרק : פעלים ושמות ( כרך א עמ' ( 50 מלכתחילה אנו קושרים את לימוד הפועל ללימוד שם העצם . כך אנו מנסים להימנע עד כמה שאפשר מבידוד יסודות לשוניים , מתוך מטרה להציג את התנהגותם של היסודות בתוך הקשרים . ההקשר הבסיסי של היגד כלשהו הוא הפועל בצירוף השמות המצטרפים אליו מבחינה מבנית וסמנטית . תיאוריות חדשות בתחביר מצביעות על הקשר ההדוק בין הפועל ל"משתתפים" בו ( המשתתפים מיוצגים על ידי שמות עצם או על ידי כינויי גוף . ( למעשה הן מטפלות בקשר בין משמעות הפועל לבין המבנים התחביריים שבהם מופיע פועל זה . הפועל 'המריא , ' לדוגמה , " מזמין" בשכנותו שמות עצם כגון 'מטוס , ' 'נוסעים , ' ' נמל תעופה' וכדומה . ראיית הקשר בין פעלים לשמות , כגון 'ציפור מצייצת , ' אריה שואג , ' מזמנת לימוד הצטרפויות מקובלות של מילים בביטויים ובצירופים כבולים ( יש המכנים צירופים כבולים – " הצטרפויות מוגבלות , " "שכנויות , " או במונח לועזי – " קולוקאציות . ( " רצוי לעבוד על התאמת פעלים לשמות בתחומים סמנטיים שונים , כגון בפעולות רחיצה ( נטל ידיים , כיבס בגד , חפף ראש , הדיח כלים וכד , ( ' בפעולות לבישה ( נעל נעליים , חבש כובע וכד , ( ' בפעולות עריכה וסידור ועוד . נקודת המוצא של המשמעות מאפשרת לתרגל צירופים כבולים בתוך הקשרים ברורים של תחומי תוכן שונים . ראיית הקשר בין פעלים לשמות מזמנת לימוד הצטרפויות מקובלות של מילים בביטויים . בלימוד מנקודת המוצא של המשמעות ניתן להיעזר בתזאורוס , כלומר מילון לפי תחומי משמעות , המספק מילים וביטויים השייכים לתחום משמעות . מנקודת המוצא של תבניות המילים ( חלקי הדיבר ) ניתן ללמוד ביטויים וצירופים כבולים תוך התמקדות בפועל כגרעין הביטוי ( הפועל כערך בוחר , ( או בשם העצם כערך בוחר ,
|
|