עמוד:166

פעילות 4 למשל : הדברים שאמרה פצפונת לחברותיה כשעלתה למכונית "' - אני מכרחה לסדר משהו חשוב' הסבירה פצפונת , ' ואתן עלולות להפריע - '" מעידים על התחשבות ועל אסרטיביות ; " עכשו יקשיב נא לי אדוני היטב " – פנייה המעידה על תקיפות ועל אומץ ; " לפני שאני שוכחת . רק אל תספר לאנטון שהייתי כאן – " . הערה המעידה על רגישותה של פצפונת לאחרים ; " טעיםו" – שאלה המעידה על ההומור של פצפונת , על הסקרנות שלה ועל האימפולסיביות שלה . קטעים מתוך "שלושים וחמישה במאי" בספר "שלושים וחמישה במאי" הגשים קסטנר את משאלתו לכתוב פנטזיה לילדים . בספר הוא שולח את הילד דני ואת דודו רינגלהוט למסע אל הים הדרומי , כדי שדני יוכל לכתוב את החיבור שהטילה עליו המורה . השניים יוצאים לדרך רכובים על גבו של סוס שחור המדבר בלשון בני אדם ומגיעים למקומות משונים ומפתיעים , כמו ארץ הבטלנים , מצודת " העבר הנהדר , " " העולם ההפוך" והעיר האוטומטית אלקטרופוליס . הספר שופע הומור ודמיון פרוע , יש בו עוקצנות שנונה ורמזים עבים על נושאים כמו הורות וחינוך . פעילות 4 סעיף ב-התלמידים מתבקשים לכתוב טקסט שיש בו שני חלקים עיקריים . בחלק הראשון יכתבו למה העץ משמש , וימצאו לו שם מתאים . בעבודה עם תלמידים מתקשים כדאי להציע להם לחשוב על מטלות בחייהם האישיים שהיו רוצים להשתחרר מהן , או על קשיים שמטרידים ילדים בכלל ואפשר לפתור אותם בעזרת המצאה מתוחכמת . אפשר גם לתת דוגמאות , כמו " עץ שמזיז את הענפים בהתאם למיקום הצל הרצוי , " או " עץ שמצמיח ערסלים לפי מידה , " " עץ המפעיל מכונת תפירה ליצירת בגדים מעלים , " או " עץ שיכול לקלף , לחתוך או לבשל את הפרי הצומח עליו" וכן הלאה . בחלק השני התלמידים מתבקשים לכתוב טקסט של הוראות הפעלה ושימוש על פי מאפייני הסוגה : צורת הפעלים , היקף מדוד של ההוראה ובהירותה . *** " הסיפור על האריה וסל "הקניות – פעילות דיגיטלית הסיפור הקצר מציג סיטואציה חברתית מעולם הילדים : תלמיד מאחת הכיתות הגבוהות מכנס סביבו תלמידים צעירים ממנו , ומספר להם סיפור שהולך ומתברר כגוזמה ההולכת ומתפרעת במקביל להופעת סימני שאלה אצל חלק מהמאזינים . מעניינת וחידתית משהו היא תגובתו של המורה המתערב בפרשה , וקסטנר מזמין את הקוראים לדמיין מה התרחש בעת הבירור . הסיפור מסתיים בעוקץ המבוסס על משחק מילים . פעילות 4 המידע הגלוי בטקסט הוא שגוסטב " טייל בגאווה מאחורי קבוצה , " ... שהיה " מעין מפקח על הקטנים , " וש"אהב מאוד את התפקיד . " האמירות עשויות לכאורה להתפרש ברוח סלחנית-חיובית , אבל הצירוף של שלושתן מעורר חשד – האם גוסטב הוא ילד חיובי , או גאוותן השטוף באהבת-עצמו ובחשיבות עצמיתו המידע הסמוי נעשה גלוי ככל שהסיפור מתקדם . פעילות 5

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר