עמוד:114

פעילות 8 בפעילות זו משולב שיח דבור המלווה את תכנון הכתיבה . הדיבור כמקדם כתיבה מופיע בהמלצות של תכנית הלימודים : " במסגרת העיסוק בקריאה ובכתיבה נעשה שימוש נרחב בשפה הדבורה שמתעשרת מיחסי הגומלין עם השפה הכתובה , תומכת בה ונתמכת על ידה . בסיטואציות של האזנה ודיבור , כותבים וקוראים דנים בתוכני הטקסטים , שוקלים שימושים לשוניים ורטוריים ומגיבים לדברי אחרים . התפתחות של דוברים אחראיים , יעילים וביקורתיים מחייבת התנסות במגוון רחב של שימושים בלשון הדבורה " . ( תכנית הלימודים חינוך לשוני , עברית– שפה ספרות ותרבות , תשס"ג , עמ' . ( 74 לפני הכתיבה דו-שיח לימודי אודות הפעילות , המתקיים בזוגות , בקבוצות ובמליאה , מזמן היבטים רפלקטיביים שעשויים , במצב של הישנות , להתפתח לאסטרטגיות למידה . זהו שיח אורייני במיטבו , שבו נדונים תוכן וצורה גם יחד , ומתאפשרת פעולה שיש בה ניסוי , טעייה , הפעלת שיקולי דעת , תיקון , דיון ועוד . לכן , מומלץ מאוד להציע שיח כזה , המקדים ומלווה את הכתיבה באופן שוטף במהלך השנה , ובהזדמנויות רבות ככל הניתן . במהלך הכתיבה כדאי לזכור שהכותבים הם בסופו של דבר ילדים , ולא לחתור לפורמליזציה יתרה של המכתבים שלהם . ההנחיות לכתיבה ולביקורת עמיתים אמורות לאפשר להם מרחב שבו יקפידו על מה שחשוב להקפיד עליו ועם זאת לא ירגישו כבולים . בעקבות הכתיבה בסיום העבודה , כדאי לבקש מהתלמידים לקרוא את המכתב בכיתה . אפשר גם להכין אלבום דיגיטלי של מכתבים . כדאי לפתוח את שאלת המעקב ( follow up ) אחרי המכתב לדיון בכיתה : כמה זמן סביר לחכות לתשובה , מה עושים אם היא לא מתקבלת וכדומה . שם הפרק : שמחה ירוקה ( כרך א עמ' ( 160 נושא הפרק על שמחת אנשים ושמחת העצים וגם על מילים מאנישות . בפרק ארבעה טקסטים ספרותיים : שני שירים ושני מדרשים , המבטאים את קשר האהבה שבין האדם לצומח , את הפליאה וההתרגשות של בני האדם נוכח השפע שמצמיחה האדמה , ואת הקשר בין עבודת האדמה לחיים - בהקשר של יציאה מעבדות לחירות ולחיים עצמאיים . מטרות הפרק מטרות תוכן . 1 על-פי הישג נדרש 7 מתוך תכנית הלימודים : 100 100 משרד החינוך – המזכירות הפדגוגית , האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים . ( התשס . ( "ג הישגים נדרשים בחינוך הלשוני . תכנית לימודים : חינוך לשוני עברית – שפה , ספרות ותרבות לבית הספר היסודי הממלכתי והממלכתי דתי ( עמודים . ( 81-95 ירושלים . עמוד . 93

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר