עמוד:163

פעילות 7 סעיף א-התכונה המשותפת לשני האישים שבאגדות היא הנחישות - הנחישות ללמוד על אף התנאים הקשים , והנחישות להשמיע אמת אישית על אף סמכותו של המאזין . בעבודה עם מתקשים כדאי להתבונן שוב בכל אחד משני הגיבורים , הלל הזקן ורבי יהושע בן חנניה , לבודד את ההתנהגות המועלית על נס ולנסות להגדיר את תכונת האישיות שמאפשרת את ההתנהגות . כדאי להציע לילדים מאגר של כמה תכונות ( מסור , עיקש , הססן , נחוש בדעתו , גאוותן , ( להפנותם בזוגות להיעזר במילון לצורך פירוש התכונות , ובהמשך לבחור את התכונות המתאימות להתנהגות המוערכת . שם הפרק : ייחודו של יוצר - אריך קסטנר ( כרך ב עמ' ( 107 נושא הפרק הפרק מזמין את התלמידים למפגש עם אריך קסטנר , ( 1899-1974 ) סופר גרמני בעל שם עולמי , אהוב על גדולים ועל קטנים ועטור פרסים , שכתב 19 ספרים לקוראים צעירים , בהם " אמיל והבלשים , " " פצפונת ואנטון , " " אורה הכפולה , " " הכיתה המעופפת , " "שלושים וחמישה במאי , " " האיש הקטן" ועוד . "כשפנה אל ילדים דיבר אליהם בשפתם , שידר טוב-לב ואופטימיות והעלה על נס ערכים הומניים [ ... ] את האני-מאמין ההומני שלו ניסח קסטנר באחת מהרצאותיו האחרונות : [ ... ] 'אני יודע שיש עדיין כמה ערכים טהורים : מצפונו של אדם , דמויות-המופת שלו , מולדתו , העולם הגדול , ידידות , חירות , זיכרון , דמיון , אושר והומור . כוכבים אלה מאירים עדיין בשמינו , והאדם המציג אותם ומספר עליהם לבני הנעורים מראה להם את השביל מן הדממה שלהם וממציאותנו שלנו אל עולם מסביר-פנים יותר , שאנו , המבוגרים , רואים אך איננו מסוגלים עוד לבוא אליו . אין בכוחנו להוריש לבני הדור הצעיר הרבה יותר מאשר רקיע מכוכב זה וברכותינו למסעם " . ' ( מתוך ילדים גדולים , כרך – 3 בעיקר אירופאים , מאת יהודה אטלס , ידיעות אחרונות ספרי חמד , 2003 עמ' . ( 73-74 מטרות הפרק מטרות תוכן . 1 התלמידים יכירו את ה"סיפור" שמאחורי הקלעים , כלומר את הנסיבות שבהן נכתב אחד מהספרים הבולטים בספרות הילדים העולמית – אמיל והבלשים , את עמדותיו של קסטנר בנוגע לילדות ובנוגע לכתיבה לילדים ואת הערכים המשתקפים בספריו . . 2 התלמידים יקראו קטעים מיצירותיו של קסטנר לילדים – " הכיתה המעופפת , " " פצפונת ואנטון" ו"שלושים וחמישה במאי , " יתוודעו לדמויות ויקישו על עולמם שלהם ועל התנסויותיהם האישיות . . 3 התלמידים יעסקו בנושאים מוסריים-ערכיים כמו חברות , אחריות , אומץ וגבורה . יעדי החינוך הלשוני . 1 התלמידים יגיבו על עמדותיו של קסטנר בנוגע לכתיבה לילדים – תחילה בשיחה עם עמיתים ואחר כך בכתב , בעזרת דגם המסייע להבנות את מסירת הדברים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר