עמוד:162

הערות והצעות להוראת הפרק המדרש "הלל הזקן לומד תורה" מתארת את הלל הזקן , שלא ויתר על לימוד תורה והגיע לסכנת חיים . תוך כדי תיאור מסירותו של הלל הזקן , האגדה מבליעה גינוי לשומר בית המדרש , שלא הניח להלל הזקן להיכנס וללמוד , ומשבחת את שמעיה ואבטליון , שעל אף קדושת השבת עלו על הגג וחילצו את הלל הקופא בשלג . מדרש האגדה על הלל הוא הזדמנות לעסוק בגמישות המגולמת בפתגם " פיקוח נפש דוחה שבת . " בעבודה עם תלמידים מתקשים אפשר להפנות את תשומת לבם לתיאור הסיטואציה על הגג , להסביר מהו " פי ארובה . " לאחר שהתלמידים יבינו מה בדיוק עשה הלל הזקן על הגג , הם יוכלו לבחור ביתר קלות בפירוש הנכון של הביטוי . פעילות 4 הפתגם שלאורו אפשר להבין את החלטתם של שמעיה ואבטליון הוא " פיקוח נפש דוחה שבת . " בעבודה עם תלמידים מתקשים כדאי להסביר כל פתגם הן במישור המילולי והן במישור הרעיוני-ערכי , ולתת דוגמאות במונחים שהילדים מכירים : למשל , מי שרוצה לדעת ולהבין צריך לשאול ולבקש מידע והסברים הנחוצים לו ; כשמישהו נמצא בסכנת חיים חובה להיחלץ לעזרתו ולהצילו גם אם יש בפעולות האלה משום חילול השבת ; החיים הם שילוב של הצרכים החומריים , למשל אכילה ושתייה , ושל הצרכים הרוחניים , כמו חשיבה ולימוד , ואין האחד יכול להתקיים בלי האחר . מדרש אגדה על רבי חנניה מדרש האגדה מדגים את כוחה של הידענות ואת האומץ שבהתעקשות על השמעת האמת האישית , גם כשזו מתנגשת בדעת הכלל או בדעת השלטון . מאחר שהחוכמה והידענות הן מקורו כוחו , רבי יהושע בן חנניה אינו חושש לשדל את בת הקיסר לערוך ניסוי שיוכיח את צדקתו , משמיע את דעתו גם מול הקיסר עצמו , ואינו מהסס לחלוק על דעתו . פעילות 3 ההתלבטות בין עלבון למחמאה עולה מהמשפט האוקסימורוני ( של צירוף ניגודים ) שאמרה בת הקיסר : " מפואר" ו"מכוער" הם צמד ניגודים . נראה שבת הקיסר התכוונה בעיקר להביע את פליאתה על הצירוף הזה באדם אחד , ולא התכוונה אלא להיות עניינית . תגובתו של רבי יהושע מעידה שאם נפגע – היטיב להסתיר את רגשותיו ובחר בתשובה עניינית שתגרום לבת הקיסר לחשוב .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר