עמוד:113

ילדה בת שבע מוחה נגד אי שוויון בלגו פעילות 4 כדאי לברר את השאלה הזו גם בכיתה , ולהצביע על הפתיח והסיום , המייצגים תמיכה מובהקת בעמדתה של שרלוט " ) אי שוויון , " " חוסר צדק , " " גרם להם ללכת לפינה ולהתבייש , " " על מי הם [ אנשי לגו ] עובדים , " וכמובן גם משפט הסיום . ( אפשר גם לשוחח על ההבדל בין אמירה כמו " על מי הם עובדים" לאמירות האחרות , בכל הנוגע למעורבות של הכתב ולרמת הביקורתיות שלו . פעילות 6 כל אחת מהכתבות מביאה דגם אחר של פנייה לגוף ציבורי : עדי מנסחת מכתב רשמי מלא , אביהו משתמש בטופס פנייה של העירייה , שרלוט כותבת מהלב , ללא סממנים סגנוניים מיוחדים . אולם למרות שסגנון הפנייה שונה , עדיין לכל המכתבים יש כמה היבטים משותפים : נושא הפנייה שלהם ברור , ובכולם מוצגות מטרה , הצעה או קובלנה , הנמקה ובקשה לפעולה של הנמען . כל ההיבטים הללו חיוניים למכתב המיועד לגוף ציבורי . הצעה להרחבה : אפשר להשתמש בפעילות הזו כדי ללמד אסטרטגיות של ארגון מידע בטבלה . אפשר ללמד כיצד יוצרים טבלה , באילו תבחינים בוחרים , איך ולאן מכניסים את המידע , ואיך קוראים את המידע כשהוא בטבלה . פעילות 7 השאלה על הטעם ביוזמה לחולל שינוי – גם אם היא לא מביאה לשינוי , היא שאלה ביקורתית מסדר חשיבה גבוה , ומזמנת שיח דבור הכולל דוגמאות ונימוקים . בעולמם של ילדים , שלעתים קרובות יש להם רעיונות שאותם הם מנסים להוציא לפועל , אבל אין להם הרבה יכולת מימוש והשפעה , זו שאלה חשובה במיוחד . להלן כמה רעיונות לפיתוח הדיון : - אפשר לנוע מהמקרים הפרטיים שהוצגו בכתבות לשאלה עקרונית : האם יש טעם ביוזמות גם אם לא בטוח שיצליחוו האם יש לילדים דוגמאות לכךו ( למשל , מחאת האוהלים . ( - למה הכוונה כשאנחנו מדברים לע " הצלחה " של ויוזמה - אולי , גם אם לא השגנו את מה שרצינו , בכל זאת הצלחנו כי הבאנו את הנושא לידיעת אחרים או לידיעת האחראים , או שנתנו למישהו והשראה האם יש לילדים דוגמאות ולכך - אולי הצלחה נמדדת לאורך זמן , ולא תמיד רואים תוצאה ומיידית - אולי כי ככל שיותר םאנשי ימחו ויזמו מחאה , כך יש סיכוי רב יותר שהיא ותצליח - האם אנחנו תמיד מגיבים לחוסר צדק כי אנחנו מאמינים ש " נצליח " ו אולי אנחנו מגיבים כי אסור לשתוק מול חוסר צדקו למה בעצם אסורו - אם אנחנו אומרים לעצמנו " בלאו הכי לא נצליח לשנות כלום – " איך זה משפיע עלינוו - ומצד שני – איך זה משפיע עלינו אם אנחנו מנסים לשנות משהו – ונכשליםו במקום דיון כיתתי , אפשר לחלק את הכיתה לקבוצות שיגבשו אמירה מנומקת ומודגמת בנוגע לנושא שעל הפרק , ואז יציגו אותה במליאה . שימו לב : בכרך השני של ספר זה מופיע פרק על מלאלה יוספזאי , נערה פקיסטנית שזכתה בפרס נובל לשלום על מאבקה למען הזכות ללמוד . כשמגיעים אליו , כדאי מאוד לחזור ולהזכיר לילדים את הפרק הנוכחי .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר