עמוד:111

מכיוון שנושא הפרק קרוב במיוחד לעולמם של ילדים , מומלץ להקדיש זמן רב ככל האפשר לביטוי דעות ועמדות אישיות שלהם . כך תיחווה כתיבת המכתב הרשמי שבסוף הפרק לא רק כפעילות " לימודית , " אלא כפעילות הנובעת מחיי התלמידים , ומבטאת חוויה של יכולת ומעורבות בסביבתם . רוב פעילות הלמידה בפרק מתבצעת באופן עצמאי , עם תמיכה של שיחות בכיתה . כתיבת המכתב נתמכת ומלווה בשיח עמיתים הן לפני הכתיבה והן אחריה . לאורך כל הפעילות משולבת רפלקסיה על : . 1 היבטים תימטיים ( למשל עמדת התלמידים לגבי הפעולות שנקטו הילדים בדוגמאות , או כיצד יש למדוד הצלחה של יוזמה כזו . 2 (; היבטים אורייניים ( למשל איתור של עמדת הכותב , עקרונות של כתיבת מכתב רשמי , הבעת דעה ועוד . ( פעילות 1 עמדות המשתתפים בשיחה כזו מעידות גם על דימוים העצמי , על האמונה ביכולתם ועל תחושת המסוגלות שלהם . ילדים רבים מרגישים ש " אנחנו לא יכולים להשפיע או לשנות , " ... " המבוגרים מחליטים על הכול , " .. " אף אחד לא מקשיב לרצונות שלנו " .. וכדומה . כדאי לתת לכך מקום ולחשוב ביחד אילו אפשרויות לחולל שינוי , ולו הקטן ביותר , בכל זאת פתוחות בפניהם . *** הכתבה על עדי ועל המכתב ששלחה לגורמים האחראיים עוסקת בנושא " נפיץ" במציאות הישראלית ודיון בו עשוי להפוך להתכתשות מילולית או להשתקה . כדי ליצור גבולות מכבדים לדיון ומרחב בטוח להבעת דעות אפשר גם להפנות תשומת לב לאופן שבו בחרה עדי להגיב : היא מתארת סיטואציה מסוימת , מעלה נימוקים מדוע היא בעייתית , ופונה לאחראים שימציאו פתרון . פעילות 4 א . עמדה ויוזמה : כדאי להבחין בין דעה על העמדה של עדי ( האם גם לדעתי חוברת העירייה בעייתיתו ) לבין דעה על היוזמה שלה ( האם לדעתי היה מקום לכתוב מכתב לעירייה , האם גם אני הייתי כותב מכתב כזהו . ( חשוב לשקף לתלמידים על מה הם מדברים כשהם מדברים על העמדה או על היוזמה , ולהראות שאפשר , למשל , להתנגד לעמדה אבל לברך על היוזמה , או להיפך . כדאי לבקש מהתלמידים למצוא במכתב את המשפט שבו עדי מביעה במדויק את המטרה שלה : " אשמח אם תשנו זאת בפרסומים הבאים . " אפשר לפתח את השיחה ולשאול : האם מהתגובה של ראש העיר ברור שעדי השיגה את מטרתהו ואולי הוא רק הבטיח ולא קייםו איך אפשר לבדוק כיצד הסתיים הענייןו ואולי יש תלמידים שירצו לחקור ולבדוק איך נראו העלונים של נווה דקלים בעקבות המכתב הזהו אפשר גם לשאול : האם עדי השיגה מטרות שלא חשבה עליהן מראשו למשל – לעורר מודעות ציבורית לנושא ( שהתפרסם בעיתון ) ו ב . החזרה על הגיל של עדי משקפת את העובדה שהיוזמה שלה אינה ברורה מאליה , ושלא מצפים מילדים להיות מעורבים ולהצביע על חוסר צדק או עוול בעולם המבוגרים . החזרה על הגיל היא גם מעין " נזיפה" במבוגרים , שהבעייתיות בעלון חמקה מעיניהם ( עניין המופיע במפורש בכתבה על המכתב ל"לגו , " להלן ) . העשרה : אפשר לנצל את ההזדמנות ולהזכיר לתלמידים – או לבקש מתלמיד שמכיר את הסיפור לעשות זאת - את הסיפור של אנדרסן " בגדי המלך החדשים , " שבו ילד אחד מצביע על משהו שמבוגרים רואים ומתעלמים ממנו ומביע זאת בקול .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר