עמוד:106

הערות והצעות להוראת הפרק הסיפור "חכמת הזקנים" מציף שאלה מוסרית – האם מי שהגיעו לגיל זקנה הם חסרי ערך לחברהו המלך בסיפור מבקש להישאר צעיר לנצח , ומראה הזקנים בממלכתו אינו נותן לו מנוח . לכן הוא גוזר על זקני הממלכה גירוש ומחוקק חוק הגוזר מוות על מי שיסתירו זקנים בבתיהם . במרכז הסיפור איש צעיר שאהבתו לאביו הזקן מונעת ממנו לציית לפקודת המלך . בסופו של דבר , חוכמתו של האב פוקחת את עיני המלך וגורמת לו להבין ש"החוכמה היא נחלת הזקנים . " הקוראים יבינו שאין תחליף לחוכמתם ולניסיון חייהם של הזקנים . פעילות 3 סעיף א בפעילות מזמן לתלמידים התנסות בהבנת מילים בהקשר . סעיף ב ממקד את ההתבוננות ברמת המטא-לשון ; התלמידים מתבקשים לבחון כל מילה או ביטוי בהקשר שבו הם מופיעים – לאו דווקא כדי להבין את משמעותם , אלא כדי להגיע להבנה שגם כשיש בטקסט מילים לא מובנות אפשר לקרוא אותו , להבין אותו וליהנות ממנו . התובנה הזו היא נכס המקדם את הקוראים ומאפשר להם להשתחרר מהתלות בפירושים ולחוש ביטחון ושליטה בטקסט . פעילות 6 בעבודה עם תלמידים מתקשים כדאי לפרק את הפעילות לשני חלקים : תחילה רצוי להתעכב על המילה " חיוורון" ולבקש מהתלמידים להיזכר מתי החווירו או לחשוב מתי מישהו נהיה חיוור . בהמשך כדאי לקשר בין " סומק" ל"מסמיק" או " הסמקתי" ולהיזכר בסיטואציות רלוונטיות – כשמתרגשים ( בין אם בעקבות כעס או בעקבות אירוע משמח ) וכשמרגישים אי נוחות . רק אחר כך אפשר לברר אילו רגשות מייצגים החיוורון והסומק . פעילות 7 התשובה איננה חד-משמעית : תלמידים עשויים לומר שנקודת המפנה בסיפור היא הרגע שבו זינק האיכר הצעיר אל בין ענפי העץ , משום שברור שיש כאן התפתחות מפתיעה המכתיבה שינוי במהלך הצפוי של העלילה . אחרים יאמרו שנקודת המפנה היא הרגע שבו ירד האיכר הצעיר מן העץ ובידו כד הזהב , משום שברור שהאיכר לא רק ניצח בתחרות אלא גם הפגין את חוכמתו וחשף את תחבולת המלך . ייתכן שרוב התלמידים יטענו שנקודת המפנה בסיפור היא הודאתו של המלך בערכם של הזקנים . רצוי לאפשר לכל תלמיד להביע את דעתו ולנמק אותה . דעות שונות הן לגיטימיות כל עוד עומדים מאחוריהן נימוקים מוצקים . בעבודה עם תלמידים מתקשים כדאי תחילה לוודא שהם מבינים מה פירוש הצירוף " נקודת מפנה" ( הנקודה בסיפור שבה מתברר שקורה או עומד לקרות דבר מה שיקדם את העלילה לכיוון שונה מזה שהיה צפוי . ( בהמשך כדאי לבחור שתי נקודות מפנה אפשריות , להציג אותן לילדים , ולבקש מהם שיבחרו אחת מהן ויסבירו את בחירתם . הצעת הרחבה למתעניינים : האיכר הצעיר הכריז בביטחון " הנני ואביא לכם את כד הזהב , " והמלך ענה לו בביטוי מקראי : " אל יתהלל חוגר כמפתח , " כלומר – מי שחוגר עכשיו את כלי נשקו לא צריך להתפאר כאילו כבר ניצח בקרב , ולכן הוא יכול להסיר מעליו את הנשק . כדאי להתעכב ולוודא שהתלמידים מבינים את הביטוי המקראי , ולשוחח עם

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר