עמוד:151

לחוויות הילדות של מלאלה בעמק סוואט ; מס' - 5 לאי השוויון בין בנים לבנות בחברה ; מס' – 2 לסגירת בתי הספר . לאחר מחשבה , אפשר להבין שציטוט , 1 המתחיל בפנייה לקהל " הבה נאחז " ... הוא חלק מנאום , והוא הציטוט הסוגר את הכתבה . ציטוטים ו-6 3 אמורים להופיע בזה אחר זה , אולם הם פחות מובהקים וייתכן שהתלמידים יחליפו ביניהם . ייתכן שבהמשך הפעילות , ברפלקסיה על ההחלטות שלהם , הטעות הזאת תתגלה ותובהר . ניהול למידה : כדי להקל על הלמידה ולכוונה , מוצגות כאן כמה אסטרטגיות למידה אפשריות שיכולות לעזור לתלמידים לנהל את הפעילות : שירה בדקה תחילה את הציטוטים שהיה לה קל למצוא את ההקשר שלהם ; אביאל הגדיר תחילה את הנושא של כל ציטוט , ואז התאים נושא לפסקה בטקסט ; ליטל בדקה מה כתוב בטקסט לפני סימן הריבוע וחיפשה בין הציטוטים את המתאים ביותר ; יואב בחר ציטוט שמצא חן בעיניו , וחיפש את ההקשר הנכון . בעבודה עם מתקשים כדאי לעסוק בקבוצה קטנה בארבע הדרכים האלה , ולהציע לכל תלמיד לבחור את האסטרטגיה שנראית לו פשוטה או אפשרית עבורו . בעבודה עם כלל הכיתה אפשר לבקש מהתלמידים להציע רעיונות משלהם לפני שהם קוראים את ההצעות האלו . אפשר גם לחזור ולשאול על כך לאחר סיום הפעילות . כדאי להדגיש בפני התלמידים את חשיבות התיעוד של אי ההסכמה ואת הנימוקים לה . סעיף ד- פעילות זו מזמינה לרפלקסיה על המהלך כולו והיא עוסקת הן ביחס בין הציטוטים לטקסט הרציף והן בתהליך החשיבה והלמידה . כל ששת הציטוטים מהטקסט על מלאלה מופיעים בעמוד אחד . בהתאמה לצרכיהם של התלמידים וכדי להקל עליהם ניתן לצלם את העמוד הזה בספר , לתת את העמוד המצולם לתלמידים ולהנחות אותם לגזור את הציטוטים ולהניח כל ציטוט במקום המתאים בטקסט . אסטרטגיית עבודה זו עשויה להועיל לתלמידים בפעילויות דומות גם בתחומי דעת אחרים . פעילות 6 זו שאלה ל"מטיבי לכת : " בכתבה מופיע הקטע הזה : " הטאליבן יכלו לקחת את העטים והספרים שלנו , אבל לא יכלו למנוע מאתנו לחשוב" [ מתוך ספרה של מלאלה יוספזאי " אני מלאלה , " עמ' – [ 141 מקטע זה אפשר ללמוד שמלאלה כתבה ספר , מה שמעלה את השערה שכותרת הכתבה נלקחה ממנו . הספר מוזכר שוב בסוף הכתבה . הסיפור שוטף וקוהרנטי גם בלי ציטוטים . לא זה תפקידם , כפי שיתבהר בהמשך . עם זאת , ייתכן שלילדים תהיה ביקורת על הכתבה או הבעה של אי נוחות לגביה – וכדאי לזכור זאת אחרי קריאת הנוסח המלא והדיון עליו בפעילויות ו-2 1 שאחרי קריאת הכתבה בקול ( להלן . ( הערה : כשהיא מקריאה את הכתבה המלאה בקול , המורה משקפת את השלם ואת הרצף שהתלמידים זה עתה עמלו על יצירתם , ומדגימה באינטונציות ובהדגשים את החלוקה לפסקות ואת ההבדל בין הטקסט של הכותבת לבין הציטוטים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר