עמוד:44

הנחיות כלליות לפרקי הספר לכיתה ד' רצף ההוראה בספר הספר על שני כרכיו בנוי כדי לשרת את צורכיהם של כל המורים וכל התלמידים ואת מטרות החינוך הלשוני . לכן אפשר ואף רצוי שהמורים יפעילו שיקול דעת בבחירת הטקסטים והפעילויות העומדים לרשותם . פרקי הנושא – הספר הוא מודולרי : אפשר להקדים פרק אחד לפרק אחר , ואפשר אף לדלג על פרק מסוים ; עם זאת , הרצף שבו סודרו פרקי הנושא בספר הוא הרצף המועדף , בין השאר , משום שפרקי הנושא סודרו בהתאם לציר של לוח השנה , החגים והמועדים . כהכנה לקראת עבודה על פרק מומלץ לבדוק את הסוגה הנלמדת ( לקרוא עליה בתכנית הלימודים , ( לעיין בטקסטים ובפרק עצמו , ולקרוא את הנאמר בהקשר לכל פרק במד"ל המפורט לפרקים – שם ניתן למצוא את הגדרת המטרות לכל פרק , הסברים לחלק מן הפעילויות והצעות להרחבות . ככלל , סדר הפעילויות סביב טקסט הוא כזה : קריאת הטקסט מתוך שימת לב לתוכנו ולמאפייניו , טיפול באוצר המילים של הטקסט לפני הקריאה או אחריה , פעילויות הבנה של הטקסט לפי ממדי ההבנה השונים , פעילויות הבעה בכתב ובעל-פה , פעילויות לשון העוסקות במאפיינים לשוניים של הסוגה , ולבסוף פעילות " תוצר . " קריאת הטקסט יכולה להתבצע על ידי המורה או על ידי התלמידים בהתאם לטקסט ולשיקולי הדעת של המורה . אם הפרק מזמין זאת - כדאי להתעכב על כותרתו ועל הקשר שלה לנושא הפרק . לעתים הקשר הוא ברור ומובהק , ובמקרים אחרים אפשר להזמין את התלמידים לשער מה הקשר , או במה עשוי לעסוק פרק שזו כותרתו ; בסיום תהליך הלמידה אפשר לשאול אם הכותרת אכן מתאימה לפרק ובאיזה אופן . קריאת טקסטים ספרותיים מומלץ לשלב קריאה בקול וקריאה עצמית דמומה כדי להבטיח כניסה משותפת של כל התלמידים בכיתה אל נבכי הטקסט וכדי לזמן התחלה של שיח בכיתה סביב חוויית הקריאה . שירים האזנה לשורות השיר הנקראות בהגייה נכונה , תוך שימת לב לאוצר המילים , לחריזה , למקצב ולמרכז הכובד של כל שורה או בית היא חוויה מכוננת , מרגשת ומסקרנת , שילדים יכולים לחוות כשמבוגרים קוראים באוזניהם . אפשרות אחת למפגש ראשוני של התלמידים עם השיר היא דרך הקשבה לקריאה הקולית שלו מפי המורה לפני שהם קוראים אותו בעצמם . בדרך זו הם יוכלו להתמקד בחוויית ההאזנה , בצלילי המילים , באינטונציה ובמשמעות ולהעניק תשומת לב מרבית לחריזה ולמקצב בשיר . לחלק מהטקסטים מצורפת 98 משרד החינוך ( תשע . ( "ד-2013 חיים באי – קוראים את הספר " האי ברחוב הציפורים" מאת אורי אורלב .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר