עמוד:29

המדריכים המצולמים מהווים עוד נדבך של המדריך למורה בגרסתו הכתובה . הם מחברים בין היתרונות השונים של המדיה החזותית ואף עונים על השונות הקיימת בקרב המורים בכל הנוגע לדרך הלמידה שלהם עצמם . משימות הערכה מקוונות – בגרסה הדיגיטלית של הספר נוספו שכבות מידע המכילות משימות ההערכה וסיכום של הנלמד בפרק . המורים יכולים לבחור באיזה אופן להשתמש בהיצע – כמבחן או כסיכום . כלי זה מאפשר למפות את התוצאות לפי כל פרט בכיתה ולפי שאלה ומעניק תמונת מצב מהימנה של נושאי הלימוד . מענה לשונות בין תלמידים – הפעילויות המלוות את הספר הדיגיטלי נותנות מענה הן לתלמידים מתקשים והן לתלמידים מצטיינים . כתיבה באמצעות המקלדת , גרירה במקום העתקה למחברת והקשבה חוזרת לטקסט מלווה בקריינות הן יכולות טכנולוגיות המקלות על הלמידה והופכות אותה לחווייתית עבור התלמידים המתקשים . פעילויות אחרות עשויות לאתגר את החשיבה של התלמידים המתקדמים ואת הקריאה הדמומה והקולית שלהם . ההיצע המגוון מסייע למורים לתת מענה לתלמידים בעלי סגנונות למידה שונים . הרחבת המסגרת הלימודית ומקורות המידע – מאפיינים אלו מאפשרים למורים לגוון את דרכי ההוראה שלהם . כך למשל , הם יכולים להתחיל יחידת לימוד באמצעות סרטון וידיאו ובעקבותיו לדון בתופעות לשוניות המופיעות בו . המורים יכולים גם לתעד את דברי התלמידים בקובץ או בלוח חכם כדי לחזור ולצפות במקור המידע בסוף יחידת הלימוד ולבדוק האם משהו השתנה בהבנתם של התלמידים . הקרנת טקסט על הלוח – הדגמה של תהלוך ההבנה של הטקסט באמצעות סימון וכדומה או על ידי הדגמה של תשובה לשאלה לפני עבודה עצמית . מורים יוצרים ( מפתחים ) – כאמור , נוסף על השכבות וההטמעים שנוספו לספר בגרסתו הדיגיטלית על ידי צוות מטח , הגרסה הדיגיטלית של הספר המודפס מאפשרת למורים לעשות פעולות שונות – הן פעולות על גבי הטקסט ( הכוונה היא לכל טקסט בספר בכל רמה של גודל טקסט , כולל טקסטים המשמשים כהוראות ) והן פעולות לצד הטקסט . סוגי הפעולות המוצעות למורים הן : סימון על גבי הטקסט בכמה צבעים ( באמצעות קו תחתון או באמצעות מדגש , ( הוספת פעילות עם הנחיות לתלמידים , קישור לסרטון , קישור לקובץ שמע , קישור בין הספר לתרגול המוצע באתר " אופק" של מטח , או קישור למשימות מתוך מאגר המשימות שיכינו המורים בעצמם . באמצעות " הסטודיו שלי , " אחד האריחים הנמצאים באתר " אופק , " המורים יכולים ליצור פעילויות באמצעות תבניות שפותחו במטח . התבניות האפשריות : יצירת שאלות פתוחות , שאלות רבברירה ופעילויות קלוז . כמו כן , המורים יכולים גם להוסיף קבצי ו-pdf office לספר . הסימון בספר גם מאפשר לתלמידים ליצור קישור לדפים הרלוונטיים להם בוויקיפדיה או ב-google ( אייקון ( i ( על ידי לחיצה על אחד מהשניים , ( ולגלות בהם את הביאור למילה שסימנו או את ההסבר לצירוף המילים שסימנו . כך המורים יכולים להעשיר ולהרחיב את הנלמד בשיעור באמצעות הנגשה מהירה לידע ( למשל , למצוא מידע על הסופרים / המשוררים שכתבו את היצירות המופיעות בפרק וכך להכיר עוד יצירות שלהם ; לבחור בוויקיפדיה וכך לעבור לטקסט מידעי בנושא ועוד . ( כאמור , השימוש אפשרי גם לתלמידים ובכך הם יכולים לבאר לעצמם מילים וביטויים ולהמחיש לעצמם דברים . הקישור שנעשה בין הכתוב בספר לבין וויקיפדיה ו-google מותאם לקריאה בהיפרטקסט , שהיא ממאפייניה הבולטים של הקריאה במאה .ה- 21 אפשרות זו מאפשרת למורים לתרגל יחדיו את אחד מהנושאים המוגדרים בטבלת הפירוט של

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר