עמוד:23

הקשר כדי הצורך . במקרים אלה אפשר להיעזר בטקסט רב יותר - בפסקה כולה , בפסקות קודמות או בפסקות המופיעות בהמשך וכן בהקשר הנושאי . " הקריאה בהמשך הקטע מספקת על פי רוב אינפורמציה נוספת ומאפשרת לקורא לבדוק את השערתו . לעתים מחזק ההקשר את הפירוש שניתן למילה או לקטע בראשונה , ולעתים עשוי הקורא להיווכח , שעליו לשנות את הפירוש המשוער ולנסות פירוש אחר . מיומנות זו החשובה מאוד בקריאה , מהווה מפתח להעשרה לשונית ולהבנת הנקרא . דבר זה נכון בשפת האם ובשפה זרה – על אחת כמה וכמה " . כושר ההתמודדות עם מילים וביטויים לא מוכרים חיוני להצלחה בלימודים בכל תחום ולא רק לקריאת ספרות . בספר " מילה טובה מאוד ד" כללנו תרגול של " הבנת מילה בהקשר . " מטרתו ללמד דרכים לפענוח מילים מתוך ההקשר ולהביא לידי הבנה בתהליך עצמו ברמת המטא : יש לפחות ארבע דרכים שבהן אפשר לנקוט כדי להבין מלים בהקשר ; . 1 להשתמש בהמשך הטקסט כדי להבין את המילים ; . 2 לחזור ולהסתכל בטקסט שקדם למילה ; . 3 לצאת מן הטקסט אל העולם ; . 4 להסתכל פנימה אל המילה . בפרקים השונים שבהם טופל הנושא יש דוגמאות לכל הדרכים הללו . היציאה מן הטקסט אל העולם יכולה להיעשות בדרכים שונות המודגמות לכל אורך הספר . אפשר להשתמש בידע עולם שיש לקוראים עצמם ואפשר להיעזר בגורמים חיצוניים : למשל , לשאול מישהו בסביבה – חברים , מורים , בני משפחה או לבדוק במילון . בפרק " מסוכות עד שמיני עצרת " ( ספר 1 עמ' ( 24 התלמידים מתבקשים לברר משמעות של מילים וביטויים לא-ברורים המופיעים בפיוט " מפי אל ; " העבודה בזוגות מעודדת שיח , התלבטות משותפת ולמידת עמיתים . מטרת הפעילות כפולה : בפרק " על עתיד ועתידנות" ( כרך א ) התלמידים מתבקשים להגיד האם הם הבינו את אחת הכתבות למרות המילים והביטויים הלא-ברורים המופיעים בה , כמו כן , הם מתבקשים לעזור אחד לשני ולהסביר לפי מה פירשו את המילים . בפרק " מסוכות עד שמיני עצרת " ( ספר 1 עמ ' ( 27 התלמידים מתבקשים לברר משמעות של מילים וביטויים לא-ברורים המופיעים בפיוט " מפי אל ; " העבודה בזוגות מעודדת שיח , התלבטות משותפת ולמידת עמיתים . מטרת הפעילות כפולה : המטרה של הפעילות כפולה : ( 1 להבהיר לתלמידים את היכולת להתמודד עם טקסט שלא הכול מובן בו ; ( 2 להעלות למודעותם את הדרכים השונות להגיע לפירוש המילים שלא הובנו . חשוב שלפחות בהקשר של חלק מהפעילויות יהיה דיון ברמת המטא , שיבהיר לתלמידים איזו דרך ננקטה לשם הבנת המילה . 43 ווהל , א' ( 1988 ) הבנת הנקרא – תיאוריה ומעשה : גישה מעשית למבחר בעיות בהוראה של הבנת הנקרא בחטיבת הביניים . רמת אביב : מרכז לטכנולוגיה חינוכית . עמ' . 52 44 שם . 'עמ . 68

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר