עמוד:116

ציווי בלשון זכר או נקבה ? ראיתם שצורות הציווי משמשות אך ורק בגוף שני . בגוף זה מבחינים , כידוע , בין נוכח לנוכחת . לדוגמה : " בּשּׁ ל" – מכ וּ ון לנוכח ; " בּשּׁ לי" – מכ וּ ון לנוכחת . השימוש בצורות ציווי מקובל בחוקים , בתמרורים , בהוראות הכנה , בהוראות התנהגות , בהוראות שימוש של תכשירים ומכשירים ועוד . וכאן מתעוררת בעיה : למי פונים בסוגי תקשורת אלה : לאישה ? לגבר ? אם מתכוונים הן לגברים והן לנשים , הן לילדים והן לילדות , צורת הציווי בעברית יכולה "להפריע , " כי יש בה הבחנה הכרחית בין זכר לנקבה . חלק גדול מהחוקים ומההוראות מנוסחים בלשון זכר , שאמנם מתכוונת לשני המינים , אך מעוררת ביקורת בגלל העדפת השימוש במין זכר . בגלל הקושי הזה בוחרים בעברית לעתים קרובות תחליפים לציווי , המתאימים לשני המינים . לדוגמה , במקום לומר "הרם את הידיים , " אומרים : " להרים את הידיים" ( שימוש בצורת המקור של הפועל , ( או : "מרימים את הידיים" ( שימוש בצורת הווה ברבים . ( . 5 בחרו חמישה פעלים מתרגיל 3 בעמ' 115 והפכו אותם לציווי בשלילה – להבעת איסור או בקשה להימנע מפעולה . לדוגמה : מתח / תמתח את הרגליים > אל תמתח את הרגליים . א . השתמשו בציווי שלילי בגוף נוכח ( אתה . ( ב . השתמשו בציווי שלילי בגוף נוכחת ( את . ( שימו לב ! שלילת הציווי נעשית על ידי מילת השלילה "אל" ואחריה צורת עתיד : "אל תלך , " ! "אל תלכי . " ! . 6 עבודה בקבוצות חברו הוראות בציווי של לשון כתב לאחת מהמשימות האלה : א . תרגילים להתעמלות בוקר . ב . הוראות להכנת מזון כלשהו . ג . הוראות התנהגות בחצר בית הספר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר