עמוד:3

למשפחה , בחוברת זו יש שבעה פרקים . נספר כאן בקצרה על כל אחד מהם . זוויות ומשולשים סיכום הפרק - בעמוד 48 בפרק זה יכירו התלמידים לראשונה את המושג זווית וילמדו למיין משולשים לפי זוויות ולפי צלעות . תחילה הם ילמדו על זוויות . הם ישוו זוויות וימיינו אותן לשלושה סוגים : זווית קהה , זווית חדה וזווית ישרה . בשלב זה התלמידים אינם צריכים למדוד זוויות במד–זווית . בהמשך ישתמשו התלמידים בידע על זוויות למיון משולשים : משולשים קהי–זווית , משולשים חדי–זוויות ומשולשים ישרי–זווית . לאחר מכן הם ילמדו למיין משולשים גם לפי צלעות : משולשים שווי–שוקיים , משולשים שווי–צלעות ומשולשים שוני–צלעות . בפרק זה יעסקו התלמידים בפעילויות מגוונות הכוללות בנייה , גזירה , הדבקה וסרטוט . הם יתמודדו גם עם פעילויות מאתגרות כמו זו : צבעו כאן משלשים שוי שוקים . סיבוב סיכום הפרק - בעמוד 79 בכיתות א' ו–ב' עסקו התלמידים בשיקוף ובהזזה של צורות . בפרק זה הם יעסקו בטרנספורמציה נוספת - הסיבוב . הסיבוב ייחקר בפעילויות באמצעים מוחשיים , וכך יגלו התלמידים את תכונותיו ותתחדד יכולתם להבחין בסיבוב באופן אינטואיטיבי . בעזרת שבלונות שיש בהן צורות וקווים אפשר לצייר שתי צורות המתקבלות זו מזו בסיבוב . כמו כן אפשר לצייר ' קישוטי סיבוב' ( איור ( 1 שבהם כמה צורות שכל אחת מהן התקבלה מכל אחת מהצורות האחרות בסיבוב . הנקודה השחורה ( המתאימה לחור שבשבלונה ) היא נקודת הסיבוב שסביבה הצורות ' מסתובבות . ' בפרק עוסקים גם בזווית הסיבוב . כדי שיהיה קל לזהות את זווית הסיבוב , נעזרים ברשת של קווים נחתכים שיש ביניהם זוויות שוות ( איור . ( 2 בסיום הפרק עוסקים בסימטרייה הסיבובית . באיור 3 יש דוגמה לצורה שיש לה סימטרייה סיבובית : כאשר נסובב את הצורה סביב נקודת הסיבוב המסומנת , היא תכסה את עצמה ( פעמיים ) עוד לפני שנשלים סיבוב מלא . איור 2 איור 3 איור 1

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר