עמוד:90

. 2 חלקים גדולים מן המדר שׁ כּ תובים כּ ד וּ - שׂ יח בין אנשים שונים , אבל לא כתוב מי אומר כל מ שׁפּ ט . זהו אחד המאפיינים של לשון חז"ל . לפניכם משפטים אחדים מתוך המדרש . כתבו על יד כל משפט מי אמר אותו ולמי נאמר . " אמר להם : צאו והכניסו תנורי פסחים " . " אמר : לא כך שאלתי , אלא גשמי בורות , שיחין ומערות " . " באו ואמרו לו : רבי , כשם שהתפללת עליהם שירדו , כך התפלל עליהם וילכו להם " . . 3 באיזה מועד בשנה אירע המקרה ? . 4 איך כתוב בלשון חז"ל שחוני צייר עיגול ועמד בתוכו ? העתיקו את המשפט . . 5 כיצד מסביר חוני המעגל לקב"ה למה בחרו דווקא בו כדי שיתפלל על הגשמים ? . 6 א . בשורה 16 חוני מבקש סוג מסוים של גשמים . מה הוא מבקש ? ב . היום אנחנו משתמשים בביטוי "גשמי ברכה . " חשבו על הביטוי הזה , ונסו להסביר לפי המדרש אילו גשמים יכולים להיקרא כך ( חשבו על כמות הגשם ועל משך הזמן . ( . 7 בסופו של דבר חוני נענה לבקשת האנשים ומבקש מהקב"ה שגשמי הברכה ייפסקו . איך הוא מסביר לקב"ה את בקשתם ? מצאו את המשפט שבו הוא מתייחס לעם ישראל והסבירו אותו בלשונכם . . 8 שיחה בכיתה א . רבי שמעון בן שטח , שהיה נשיא הסנהדרין באותה תקופה , רצה לגזור על חוני המעגל נידוי , מפני שהוא הציב תנאים ופנה אל הקב"ה בבקשות רבות . מדוע לא עשה זאת בסופו של דבר ? ב . במקום אחר במדרש אמר חוני על עצמו משפט דומה לדבריו של רבי שמעון בן שטח . מהו המשפט ? ג . מה תוכלו לומר על דמותו של חוני המעגל על פי המדרש שקראתם ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר