עמוד:51

. 3 העתיקו מהשיר משפטים אחדים המתארים מקרים היכולים לקרות במציאות . . 4 כתבו מדמיונכם שתי התרחשויות פתאומיות ( ואולי גם מוזרות ) בנוסף לאלה המובאות בשיר . הציגו כל התרחשות במשפט קצר הבנוי משם עצם ומפועל , בדומה למבנה המשפטים בשיר . כל המשפטים בשיר מתארים מישהו או משהו העושה דבר מה , או מישהו שקורה לו משהו . לדוגמה : יבוא עכביש , הכד יתפוצץ , אני אסתכל . כבר למדתם שכדי לתאר פעולה או מקרה או התרחשות צריך להשתמש בפעלים . בשיר שקראנו כל המשפטים מתבססים על פעלים : יתנפץ , יתפוצץ , יבוא , יעמוד , אסתכל . הפועל מציין את עיקר האירוע ( הפעולה , המקרה , ( אך לכל אירוע יש משתתפים שונים : בני אדם או בעלי חיים או חפצים ועניינים שונים הקשורים בפעולה או במקרה . שמות העצם הם מילים המציינות את המשתתפים בפעולה , בין אם הם מבצעים את הפעולה ובין אם הם שותפים לפעולה בדרכים אחרות . שם עצם החלון הכד עכביש פועל יתנפץ יתפוצץ יבוא . 5 הכותרת לשיר איננה משפט . חברו כותרת אחרת לשיר , באמצעות משפט המביע רעיון שלם . השתמשו בשם ובפועל . . 6 בשיר שקראתם רוב המשפטים מתחילים בשם העצם , ואחריו בא הפועל ( החלון יתנפץ , ( אך יש משפטים בשיר הפותחים בפועל . א . העתיקו שני משפטים מהשיר הפותחים בפועל וממשיכים בשם העצם . ב . הסבירו מדוע התחלף במשפטים אלה סדר המילים ( רמז : זה קשור לצלילים . ( . 7 בשיר יש שלושה צלילים שונים היוצרים חרוזים . מצאו כמה מילים מתחרזות מכל צליל ( צריך ליצור שלוש קבוצות מילים . ( . 8 העתיקו מהשיר פעלים הדומים בצליל שלהם ויוצרים תחושה של רעש .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר