עמוד:206

נספח אמנות - עבודה עם יצירות אמנות בשיעור תנ"ך פרשנים רבים פירשו את התנ"ך וניסו להבין את המשמעות העמוקה של כל פסוק וכל מילה . אלפי פרשנים יהודים ולא יהודים כתבו תלי תלים של פרשנויות על ספר הספרים . וכשם שאנשים שהמילים הן עיסוקם ניסו להבין את משמעויות הטקסט המקראי – כן עשו ועושים גם ציירים ואנשי האמנות הפלסטית עד היום . אלו מנסים לרדת לעומקם של סיפורי התנ"ך ולפרשם באמצעות יצירות אמנות שנוצרות בהשראת הסיפורים . מלבד האיורים המלווים את חוברת העבודה לכיתה ג והספר המבואר והמאויר , בחרנו לשלב במקומות אחדים יצירות אמנות : משה והסנה הבוער , מעמד הר סיני , המרגלים , מות משה . בהביאנו את היצירות לכיתה אין בכוונתנו ללמד את הילדים שיעור באמנות , אך היינו רוצים לעורר בהם תגובה ליצירה . כדי לעמוד לפחות על חלק מהפרשנות שמביאה יצירת אמנות אין צורך במידע נרחב . די להתבונן ביצירה התבוננות מדוקדקת ולשאול כמה שאלות בסיסיות : כיצד התייחס כל אמן לסיפור ? אילו נקודות בחר להעצים , ואילו להצניע ? מה דעתו על המסופר , ומה הפרשנות האישית שלו ? במהלך החיפוש אחר התשובות מתחילה להיווצר הבנה של יצירת האמנות , ומשמעותה והמסר המופק ממנה מתחילים להתבהר . הכלים להתבוננות ולשאילת השאלות שהצופה ביצירה ירכוש בגיל צעיר יעזרו לו להתקרב לא רק ליצירת האמנות שמולו אלא גם ליצירות נוספות בעתיד . על המתווך ( המורה או המדריך ) להעביר את נקודת הכובד מתוכן היצירה אל תהליכי הצפייה של המתבונן בה . המתבונן לא יהיה עסוק רק במה שהוא מזהה ביצירה אלא בעיקר באופן שהוא צופה ביצירה ובדרך שהוא חווה אותה . בבואנו למפגש עם יצירת אמנות אין אנו לוח חלק , וגם לרשות הצופה הצעיר עומדים כישורים ונתונים אישיים חשובים הנחוצים להתבוננות באמנות . משאבים אלו מצויים כמעט בכל אחד - אך לא כולם יודעים כיצד להוציאם מהכוח אל הפועל ולהשתמש בהם . תפקיד המורה או המדריך - לעזור לצופה הצעיר להשתמש באותם כוחות וידע הנמצאים אצלו ולהוציאם מהכוח אל הפועל . הנחת היסוד היא שבמפגש הראשון בין הצופה ליצירה יכולה להתרחש חוויה . הנחה זו מבקשת לשים את הדגש לא בתוכן ולא במבע של יצירת האמנות אלא במקום אחר - בצופה עצמו , שהוא גורם בעל משקל בדיאלוג הנוצר בינו לבין היצירה . הצעתנו היא לא לנתח את המרכיבים הצורניים של יצירת האמנות אלא להתמקד בשני כיוונים : - לראות את היצירה כמכלול שלם . - ללמוד איך מסתכלים ביצירה , איך מתכוונים אליה ואיך מערבים את הצופה בפרשנותה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר