עמוד:143

פרק יא קשיים , תלונות ופתרונות בפרק זה בני ישראל מתלוננים , ואפלו משה מתלונן . על מה הם מתלוננים ? ומה יעשה אלהים כדילפתר את הבעיות ? בואו נקרא . בני ישראל מתגעגעים ל ... ( פסוקים ד-י ) . 1 קראו בספר את פסוקים ד-ו . א . על מה העם מתלונן ? ב . איזה אכל העם זוכר ממצרים ? ג . איך קוראים לאכל שיש לעם במדבר ? . 2 קראו בספר את פסוק י . מהי תגובתו של ה' לתלונה של בני ישראל ? העתיקו את המלים מהפסוק והסבירו אותן : לפי הספור , זה האכל שירד מהשמים במדבר . מן ? מה זה ? תזכורת : מן הוא המזון שבני ישראל אכלו 40 שנה במדבר . מזון זה ניתן להם כאחד הנסים הגדולים שעשה ה' במדבר , עם נסי המים והש ְ ליו . המן עורר בעם פליאה כי קודם לכן לא הכירו את התופעה , ומשום כך אמרו : " מן הוא , כ ִ י לא יד ְ עו מה הוא" ( שמות טז , טו , ( ומכאן השם מן . אין יודעים בבירור מהו המן . המחפשים הסבר טבעי לתופעה מיוחדת זו סבורים שזהו שיח הצומח במדבר סיני ומכונה " חמדת השיח , " שעליו נאגרות טיפות מתוקות – ואולם ההסבר מעורר ספק . השיח מכונה בפי הבדויים " מן מ ִ ן סמא , " כלומר – מן מהשמים . אתם מוזמנים לקרוא עוד על המן . כדאי לבדוק עם הילדים מה קורה לנו כשאנחנו מתגעגעים . הזמן מתעתע , הדברים הטובים הזכורים לנו מתעצמים , ולפעמים גדלה גם עוצמת הדברים הרעים . הזיכרון משתנה ואינו משקף בדיוק את מה שקרה אלא משמר חלקים מסוימים מתוך הסיפור . למשל : בני ישראל אינם זוכרים את עבודת הפרך , את השעבוד והקושי – ... או מתעלמים מהם . הם זוכרים ומזכירים את האוכל המגוון והטוב ומתענגים על הזיכרון הזה . אפשר לשאול בכיתה , מה הילדים זוכרים מחוויה כיתתית משמעותית ( טיול , הופעה , תחרות וכדומה ) שהתרחשה בשנה שעברה ( בכיתה ב ) – ולשמוע את הקולות השונים של הזיכרון . . 2 הצעה לגיוון או לשיעורי בית : כדאי לשאול את הילדים מה דעתם על התלונה . הם יכולים גם להקליט או לצלם את עצמם מביעים את דעתם וליצור סרטון כיתתי . מבחינת ההתנסות השפתית , יש כאן הבעה בעל פה אחרי תכנון ותרגול .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר