עמוד:28

. 3 במכוון לא ניכנס לסוגיה , אם משה ידע שהוא מילדי העברים . ייתכן שהילדים שבויים בפרשנות שמביא הסרט " משה נסיך מצרים . " משה רואה את המצרי ואת העברי , ולמרות ההבדלים הלאומיים ביניהם , הוא מודע לצד האנושי המשותף להם . משה אינו מחריש בראותו עושק ואי צדק – ופועל . זוהי הזדמנות טובה לעצור וללמד סימנים מובהקים של לשון המקרא : ה"א השאלה וכינויים חבורים . ה"א השאלה כתחילית הצמודה למילה יוצרת שאלה , כמו במקרה זה : הרוצה אתה להרוג אותי ? אפשר להתייחס לדוגמה של גמלי : בשפה מדוברת אנחנו אומרים ושואלים באותו אופן , ורק טון הדיבור משתנה : למדת את הפרק הזה ? – איננה קביעה , אלא שאלה : האם למדת את הפרק הזה ? ובמקום להשתמש במילת השאלה " האם" נוהגים לעתים בשפה גבוהה וכן בלשון המקרא להשתמש בה"א השאלה : הלמדת את הפרק הזה ? מאפיין נוסף של לשון המקרא , שאנחנו מציעים לעצור וללמד , הוא הכינויים החבורים . במקום המשפט " האם אתה מתכוון להרוג אותי " ? לשון המקרא משתמשת במילה " הלהרגני" הבנויה משלושה מרכיבים : ה"א השאלה + צורת המקור של הפועל ( להרוג ) + כינוי חבור ( אותי . ( לעומת העברית בת ימינו , לשון המקרא היא לשון חסכנית , ויש בה העדפה ברורה לשימוש בכינויים חבורים – כינויי שייכות וכינויי מושא . כינויי שייכות חבורים לשם עצם : ארצך , מולדתך , רכושם , ביתו ; כינויי מושא חבורים לפועל : אעשך , אברכך , אראך . מומלץ לתרגל את הנושא גם כאן וגם בהמשך החוברת . למשל : להצילני פירושו : להציל _____ להצילו פירושו : להציל _____ להצילה פירושו : להציל _____ להצילם פירושו : להציל ______ משה מתערב במקרים של חסר צדק : המקרה השני ( פסוקים יג-יד ) . 3 למחרת שוב פגש משה שני אנשים . א . סמנו את האפשרות המתאימה : האיש המכה היה איש מצרי / איש עברי , והאיש שהכו אותו היה איש מצרי / איש עברי ב . מה עשה משה ? ג . לפידברי האיש המכה , האם משה הצליח להסתיר את המעשה שעשה במקרה הקודם ? כן / לא מה זה "הלהרגני ? " במקום לשאל את השאלה בשלוש מלים : האם להרג אותי ? בלשון המקרא אומרים " הלהרגני ! " . 4 א . אילו תכונות של משה התגלו במקרה השני ? ב . מה דעתכם על התגובה של משה ? 22 שמות פרק ב מישהו מנה את משה להיות שר ? שופט ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר