עמוד:215

בפרק השמיני בספר מופיע גוסטב , הנער בעל הצופר . הוא שומע את סיפור הגניבה ומתלהב , ובתוך דקות מגייס חבורה נלהבת של ילדים המבקשים להיות שותפים למבצע לכידת הגנב והשבת הכסף . כדאי להתייחס כאן לסגנון הדיבור של גוסטב , המשתמש פה ושם במילות עגה ובשפת רחוב , ולבקש מהילדים לאתר ביטויים כאלה ולהביע את דעתם על כוונותיהם ועל מקורותיהם . בפרק התשיעי מתוארת ההתארגנות של החבורה , הנערכת למשימה כאילו הייתה מבצע צבאי . אפשר להציע לתלמידים לעבוד בקבוצות , לבחור שתים או שלוש דמויות של ילדים ולשרטט מעין פרופיל של כל ילד - מה בולט בהתנהגות שלו ? בדברים שהוא אומר ? הפרק התשיעי מסתיים במשפט " אמיל היה ממש מאושר שגנבו לו את הכסף . " כדאי לשוחח עם הילדים על משמעות המשפט . בפרק העשירי מופיעה בת דודתו של אמיל , פוני כובעוני , מדווחת לאמיל על התגובה של בני המשפחה להודעה ששיגר להם , ומבטיחה להצטרף לחבורה . כדאי להפנות את הילדים לדבריה של פוני בעמ' , 95 לברר מהם התפקידים שפוני מייעדת לעצמה , ולשוחח על משמעותו של שוויון מגדרי . בפרק , ה-11 עדיין במהלך המבצע ללכידת הגנב , אמיל והילד המכונה " הפרופסור" מנהלים שיחה מרתקת על משפחותיהם . כדאי להפנות את תשומת הלב של הילדים לדעותיהם של בני השיח על הבתים שבהם הם גדלים , ולחשוב – איזה משני הבתים היו בוחרים לעצמם ? למה ? בפרקים 12 עד 14 מתואר סוף המבצע : מר גרונדייס נלכד והובל לתחנת המשטרה . הפרקים האחרונים בספר מתארים את השוליים היפים של הפרשה – השיחה במשטרה עם רב-בלש לוריה , הריאיון לעיתון וקבלת הפרס . בסוף הסיפור אפשר לשוחח עם הילדים על כמה נושאים בהשראת הספר : תגובות של ילדים במצבי משבר , משמעותם של אומץ , של יוזמה ושל נחישות בפתרון בעיות , חברות ומחויבות הדדית , מאבק למען הצדק , יושר ואהבת אדם . " בספר זה יצר קסטנר ז'אנר חדש בספרות הילדים : הרפתקה בלשית המעוגנת ביום-יום המוכר והקרוב . סיפור-חבורה ראשון [ ... ] שיש בו גם עלילה מותחת וגם קרינה של ערכי אנוש ואהבת האדם : כוחם וחשיבותם של האחריות , המעורבות , החברות , המסירות , הדבקות במשימה , האכפתיות , שיתוף-הפעולה , השוויון , המנהיגות החיובית , הדמוקרטיה והסולידריות . כולם בשביל אחד , אחד בשביל כולם" ( שם , עמ' . ( 53

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר