עמוד:210

תכליתה של קריאת ספרים היא ראשית לכול הנאתם של הילדים , וכפועל יוצא ממנה – קירובם לספרות טובה . לפיכך כדאי לבחור בפעילויות מרחיבות דעת , מעניינות ומהנות ; בהתבוננות ובשיחה על הסיפור , על גיבוריו , על המצבים שהם נקלעים אליהם ועל התמורות בחייהם ; ולבסוף – בהתבוננות בנו עצמנו , הקוראים . אם אגב קריאה או האזנה הילדים מתוודעים לספרים קנוניים , בעלי ערך , שיהוו תשתית למכנה התרבותי המשותף להם ולבני גילם , ואם הם נחשפים לאיורים איכותיים ומעשירים את כישוריהם בהבנת יצירות ספרות – דיינו . כדי שלקריאת הספרים יהיה ערך מוסף על ההנאה ( וכאמור , זו המטרה החשובה מכול , ( להלן כמה הצעות לפעילויות עם ספרים . בהמשך נציג בקצרה כמה ספרים שבחרנו מתוך הרשימה של משרד החינוך . ההצעות שלהלן יכולות לשרת את כל הספרים . מובן שאין צורך לעשות את כל הפעילויות על כל הספרים . לדגמי הוראה נוספים לעבודה על ספרים שלמים ראו ביחידות ההוראה למורים : 135 " ילד כרובית " ביחידת ההוראה " להיות "מיוחד ; " האי ברחוב "הציפורים ביחידת ההוראה " חיים "באי ; " ופצפונת ואנטון" ( עבודה על פרק אחד ) ביחידת ההוראה " חברים טובים" . הצעות לפעילויות עם ספרים לפני קריאת הספר כדאי להציג בקצרה את ה"רקע" שלו : באיזו שפה נכתב ? מי כתב ? למה ? ( למשל – מדוע כתבה סלמה לגרלף את " מסע הפלאים של נילס הולגרסון עם אווזי הבר . "?( אפשר לספר , כמובן , בהתאמה לגיל ולעניין , אפיזודה מעניינת מחיי הסופר , בעיקר אם יש בסיפור חלקים אוטוביוגרפיים . אם הספר מאויר – כדאי להתייחס לסגנון האיור , לקשת הצבעים , לכמות האיורים ביחס לטקסט . כדאי לחזור אל האיורים ככל שמעמיקים בתוך עלילת הסיפור , להתבונן בגיבורים המאוירים ולחשוב אם ואיך האיורים מבטאים את תכונותיהם ואת אופיים . הילדים יכולים להציע איורים משלהם וטכניקות חלופיות לאיור שבספר . לפני הקריאה או אחריה אפשר להציג את הרקע הסביבתי , האקטואלי , ההיסטורי או הפולקלוריסטי של הסיפור , בעיקר אם הרקע חשוב להבנת העלילה ולהתנהגות הגיבורים . לדוגמה : לפני קריאת הספר " לעזוב בית" ( מאת יונה טפר ) שעלילתו מתרחשת בימי מלחמת העצמאות , כדאי להקדים ולספר לילדים בקצרה על תקופת המנדט , על היישובים הקטנים שהיו פרוסים ברחבי הארץ ונאלצו להגן על עצמם מפני התנכלויות פורעים ערביים בהיעדר תגובה של השלטון הבריטי ועל תנאי החיים באותה תקופה , שהיו שונים מכל בחינה מהחיים היום . 135 משרד החינוך ( תש . ( "ע-2010 להיות מיוחד – פרקים מתוך " ילד הכרובית" מאת יהונתן גפן . 136 משרד החינוך ( תשע . ( "ד-2013 חיים באי – קוראים את הספר " האי ברחוב הציפורים" מאת אורי אורלב . 137 משרד החינוך ( תשע . ( "א-2011 חברים טובים – פרק מתוך " פצפונת ואנטון" מאת אריק קסטנר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר