עמוד:167

כדאי לקשר את השיחה הזו לשיחה שלפני הקריאה , להזכיר לילדים דברים שאמרו שם , ולשאול אותם על תחושתם עכשיו , לאחר קריאת הכתבה – האם הם מזדהים עם הדברים , מתקוממים נגדם , מופתעים מהם וכדומה . פעילות 5 שמות התואר – " מחפיר , " " עלובים ואכזריים , " " קטנים , " " דלה ועלובה , " " בסיסית " ( בהקשר לסביבת המחיה של בעלי החיים , ( " צרים וחשופים , " " אחיד " ( בהקשר למבנה הכלובים ) " צפופים " – מציירים בצורה חיה ומגמתית את הנעשה בגן החיות . תיאורים אלה מחזקים וממחישים את טיעוניהם של כותבי המכתב , המבקשים לשכנע את הגורמים המוסמכים לפעול נגד גן החיות . פעילות 7 השאלה מזמינה את התלמידים להקיש מטקסט אחד על טקסט אחר כדי להעמיק ולהרחיב את הבנתם בנושא הנדון . לאחר שנתקלו בטיעון " החינוכי" בכתבה ( פסקה , ( 4 התלמידים מוזמנים לקרוא שוב את מכתב העמותה , שהוצג קודם לכן . קריאת המכתב בעקבות קריאת הטיעון " החינוכי" מאפשרת להם להתייחס לטיעון באור חדש , ולהבין כי גן החיות אינו יוצר סביבה של למידה , כבוד והיכרות עם בעלי החיים , אלא ההיפך מכך : " הכלובים הצרים והחשופים לא מאפשרים לימוד , " ... " המבנה האחיד של הכלובים אינו מלמד ... " , " .... מחנכת לעמדה של התנשאות כלפי בעלי חיים . " פעילויות 8-9 מטרת השאלות לעורר חשיבה ביקורתית על טיעונים המושמעים בשעת דיון : מתי טיעון משכנע ? מתי הוא באמת סותר טענה , כפי שהוא מתיימר לעשות ? הכתבת מביאה כדוגמה סרטונים מיוטיוב שבהם מבקרים לועגים לבעלי חיים ואף מתעללים בהם . האם זה באמת מוכיח שהטיעון החינוכי הוא חסר ערך ? הטיעון של העמותה הוא חזק יותר , שכן הוא מצביע על כשל פנימי בעיצוב ובארגון של גני החיות – שמפריע לתהליך של חינוך ולמידה . פעילות – 10 כדאי לוודא שהתלמידים שמים לב לניואנסים של טיעוני הנגד : א . פעמים רבות לכידת בעלי החיים פוגעת בשימור המין יותר מאשר מועילה לו . ב . העובדות מראות שרוב בעלי החיים לא מוחזרים לטבע אלא נשארים בגני החיות . ג . במקרים רבים אין אפשרות להשיב לטבע חיות שנשבו . ד . אם לגני החיות היה אכפת משימור מינים נכחדים הם היו מצילים גם בעלי חיים חמודים פחות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר