עמוד:112

העירוב של מחשבות ותחושות ובתמציתיות מול פירוט ועוד . כדאי לעורר את תשומת לבם לכך שההבדלים הללו מלמדים על כך שמאחורי הטקסט ישנן בחירות – על מה לספר ועל מה לא . פעילות 6 כדאי לשאול את התלמידים על אילו שאלות שלהם לא קיבלו תשובות , ולחשוב יחד אתם היכן אפשר למצוא מידע ( ברשת ? אולי אפשר לשלוח מייל לווינשטיין . ?( כמו כן , אפשר לכתוב את השאלות שנותרו ללא מענה על הלוח , ולחלק את התלמידים לקבוצות . כל קבוצה תתבקש לחפש תשובה לשאלה אחרת או לחפש תשובות לכמה שאלות מתוך הרשימה . פעילות 7 מההתבוננות סביבה הכתבת יכולה לדעת איך ויינשטיין נראה ואיך הוא ובנו יושבים , אבל היא לא יכולה לדעת שזה בית מלאכה משפחתי , כמה זמן ויינשטיין עובד בו , איך התחיל או היכן למד . ייתכן שהיא רכשה את המידע הזה דרך התחקיר שערכה כהכנה לריאיון , וייתכן שהמידע עלה בריאיון ומיוצג בכתבה שלא כשאלות-תשובות . מומלץ לשוחח על כך בכיתה ולהציף את שתי האפשרויות . האפשרות השנייה משמעותית גם להמשך . פעילות 8 דוגמאות למשפטים של ויינשטיין שהולידו שאלות : " בדרך כלל הכינורות האלה פחות טובים - " . " למה בעצם "? " בכינור אפשר לנגן אפילו מאות שנים - " . " יש כינורות שמנגנים בהם כבר מאות שנים "!? " אם מישהו אחר ינגן בכינור הזה , זה יישמע אחרת . - " מוזר לדבר על חפץ דומם כאילו הוא מגיב למי שמנגן בו , לא ? אל השאלה " מה יכול להתקלקל בכינור ?" אפשר להתייחס כשאלה מתוכננת . אם כי , אחדים מהתלמידים עשויים לחשוב שנולדה בעקבות דבריו של אמנון : " ואני לא בונה יותר כינורות , אלא רק משפץ ומתקן " . שתי התשובות נכונות . מראיינים וכותבים כתבה אם יש הסתברות גבוהה לכך שהילדים ייתקלו בקשיים במעבר משלב עריכת הריאיון לשלב הכתיבה – אפשר לעשות הפסקה בין שלב לשלב : אחרי עריכת הריאיון , יוכלו התלמידים להביא לכיתה את הרשימות שלהם , לספר על הריאיון שערכו ולשמוע תגובות . זו ההזדמנות להביע התעניינות בתיאורים וברשמים שלהם ולדובב אותם לספר על מה שראו . הדיבור והמשוב עשויים להוסיף לביטחון העצמי הדרוש לצורך הכתיבה , אך אם הכיתה ביקורתית מאוד באופייה , עדיף לוותר על כך , כדי לא לרפות ידיים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר