עמוד:108

נפשי חולת אהבת ךְ – המליצה " נפשי חולת אהבת ךְ " לקוחה משיר השירים : " סמכ וּ ני באשישות ר פּ ד וּ ני בת פּוּ חים כי חולת אהבה אני " ( שיר השירים ב , ה . ( אנא אל נא רפא נא ל הּ – נוסח התפילה לקוח מתפילת משה על מרים אחותו כאשר חלתה בצרעת : " ויצעק משה אל ה' לאמר א-ל נא רפא נא לה" ( במדבר יב , יג . ( והיתה ל ךְ שפחת עולם – המושג " עבד עולם" המופיע בתורה מתייחס לעבד עברי . בפיוט המשורר אכן מכנה את עצמו " עבד , " אך השימוש בלשון נקבה " ) שפחה ( " נובע מכך שהבית השני שבו מופיע צירוף זה עוסק בנשמה . כי זה כמה נכסף נכסף – הכיסופים בלשון " נכסף נכסף" לקוחים מסיפור יעקב , אשר ביקש לחזור אל בית אביו לארץ ישראל : " ועתה הל ךְ הלכת כי נכסף נכספתה לבית אבי ךָ למה גנבת את אלהי" ( בראשית לא , ל . ( כשם שיעקב נכסף לבית אביו כך גם בפיוט עם ישראל נכסף " לבית אביו . " לראות בתפארת עז ךְ – מתוך תפילת " עלינו לשבח . " מהר אה וּ ב כי בא מועד – צירוף זה מתבסס על הפסוק " אתה תק וּ ם תרחם ציון כי עת לחננה כי בא מועד " ( תהלים קב , יד . ( מפיקים זמירון כיתתי לפיוטי שבת פעילות 4 מטרת הפעילות היא לאפשר לתלמידים להכיר פיוטים נוספים על " ידיד נפש" וליישם את המידע והמושגים שלמדו באמצעות יצירת " זמירון" פיוטים כיתתי . המורים יכולים לפתוח סביבה שיתופית כלשהי שאליה יעלו התלמידים את תוצרי הפעילות שלהם , או ליצור מצגת משותפת בסיום התהליך . חשוב להדגיש בפני התלמידים שאפשר לבחור בפיוט גם בלי להאזין לכל הפיוטים המוצעים . אנו מציעים למורה לעבור בין הקבוצות בזמן הפעילות ולוודא שכל התלמידים פעילים ושכולם קיבלו תפקיד המתאים להם . את התוצר הסופי ניתן להציג בדרכים שונות בהתאם לבחירת התלמידים והמורה : שיעור כיתתי שבו תשמיע או תשיר כל קבוצה את הפיוט שלה ותציג חלק מהמידע שלמדה עליו ; כינוס בית ספרי שבמסגרתו יושרו הפיוטים ; ערב הורים-תלמידים שבו יוצגו הפיוטים , יושרו בצוותא ו / או יועלו לאתר בית הספר . הפרק " שיעור כינור " ( עמוד 91 בספר הלימוד , פרק א ) נושא הפרק בפרק זה פוגשים התלמידים בונה ומשפץ כינורות ולומדים על אודות הכינור . לב הפרק הוא כתבת ריאיון עם בונה ומשפץ הכינורות התל-אביבי הוותיק אמנון ויינשטיין . כהכנה לריאיון יקראו התלמידים טקסט מידע על כלי הקשת בכלל ועל הכינור בפרט ויצפו בסרטון וידאו על בית המלאכה של אמנון ויינשטיין . הם יחקרו מה ההבדל בין צפייה בסרטון לבין תיאורו במלים , יבררו מה תפקידו של המראיין , ויכתבו בעצמם כתבה שיש בה ריאיון .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר