עמוד:150

הערות והצעות להוראת הפרק השיר " מחוסרי עבודה " מאת זאב שירו של המשורר אהרן זאב פורס תמונה של משפחה במשבר מנקודת מבטו של הילד במשפחה . שמו של השיר הוא האמירה המפורשת היחידה בשיר בנוגע לסיבה למשבר ; גוף השיר מתאר את ההתנהלות במשפחה ורומז על השינויים באורח החיים ועל המצוקה הכלכלית ועל ההתמודדות של המבוגרים עם המצב ועם המועקה הרגשית המתלווה אליו . בגדי העבודה של האב אינם בשימוש ; " אבי לובש בכל יום את בגדי השבת / והוא עצוב [ ... ] ואמא מעבירה את בגדי העבודה של אבא / מזווית אל זווית . " הילד קולט ומתאר התנהגויות של הוריו – " היא אז לוחשת לעצמה , " ... " אבא חוזר ואומר לאמא : 'לא' – " – המנסים למנוע ממנו מידע מדאיג . הוא גם קולט את רגשותיהם : הדאגה והעצב של האם נרמזים במטפורה " ומבט / לה רטוב , " ושתי שורות נפרדות מתארות את האב בצירוף החוזר " והוא עצוב . " את המצוקה החומרית ואת השינוי המהותי במשק הבית מסגירים המס פּ רים : " רבע כרובית , " "שלושה אנשים , " " וכיכר הלחם ... היא רק החצי , " " נותן לי השלם ( תפוח ) ואחד חוצה לשניים , וצוחק : / 'שניים במיל " . ' על אף הקשיים , האב הוא מקור של כוח ותקווה למשפחה הקטנה , ומנסה להגן על אשתו ועל ילדו מפני הייאוש . מעניין לשים לב לדמיון הפונטי הקיים בצמד הניגודים בסוף השיר ; האב המעיין בעיתון אומר לעצמו - " תוהו ובוהו , / תוהו ובוהו , " אך כשהאם שואלת למה כוונתו הוא בוחר להשרות עליה אופטימיות ועונה במילים " הימים הטובים יבואו , יבואו . " פעילות 1 ייתכן שהתלמידים מכירים ( גם אם לא מחוויה אישית ) מצבים של הפסקת עבודה במשפחה הרחבה , ומבינים שזהו מצב לא רצוי שיש לו השלכות מידיות על החיים . השיר יאיר פן נוסף שהתלמידים אינם מביאים בחשבון – הפן הרגשי . פעילות 3 הילד הוא העד המתאר את המצב בבית . הוא מבחין בשינוי בהרגליו של אבא , הוא מבחין בדרך שבה אבא מגן על אמא ( זה מתבטא בשינוי התשובה של האב : בית 6 לעומת התשובה בבית , ( 7 הוא מבחין בשינוי במאכלים ובחישובים הקטנים לצורך חיסכון , והוא מבחין ברגשותיהם של ההורים . אף שהילד עצמו אינו מדווח על רגשותיו , הפרטים שהוא רואה עשויים להעלות מגוון רגשות אפשריים : מבוכה נוכח חוסר האונים של ההורים ואולי גם פחד מן הצפוי לבוא , חמלה על המבוגרים שעתה הם חסרי אונים , בושה בעקבות המצב החדש ואולי אף גאווה בהוריו על היכולת לקוות לטוב . פעילות 4 למשל , העובדה שהאב אינו עובד אף שבכל יום הוא יוצא מהבית עם בוקר : " אבי לובש בכל יום את בגדי השבת , " וכן " ואמא מעבירה את בגדי העבודה של אבא / מזווית אל זווית ; " העובדה שהמאכלים שעולים על שולחן המשפחה פשוטים וזולים : "תבשיל מרבע הכרובית " , וכן " היא אז לוחשת לעצמה : 'שלושה אנשים . " . ' העובדה שהדאגה והצער של אמא מתבטאים בבכי : " אמא מביטה אחריו ומבט / לה רטוב . "

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר