עמוד:147

לפעמים פסקה שלמה היא הרחבה של מה שנאמר קודם לכן ולכן אין צורך להכלילה בסיכום . לדוגמה , בפסקה 4 בטקסט על הלווייתנים מובאת דוגמה לאחת המטרות האפשריות של " שירת הלווייתנים " – חיזור אחרי הנקבות . פסקה זו משמשת הרחבה של פסקה , 3 שבה נאמר " הלווייתן משמיע קולות כדי לתקשר עם בני מינו . " ההמשך של פסקה 3 וכל ה פּ סקה הבאה נועדו להדגים ולפרט את הקביעה הזאת . עם זאת , כדאי לציין שאפשר גם לראות בפסקה 4 תוספת של תוכן חשוב . במקרה כזה יתווסף לסיכום משפט דוגמת " בעונת הרבייה הלווייתנים משמיעים צלילים אחרים . " חשוב להדגיש שהבדלים כאלה בתפיסת הטקסט לגיטימיים וטבעיים . בהמשך כל המשפטים מעובדים לכדי טקסט אחד מקושר ולכיד תוך שימוש במילות קישור הולמות ( פעילות 3 סעיף ו . ( מומלץ להדגים בכיתה איך מוסיפים קישורים לטקסט , ולציין שהקישורים יכולים להיות כינויים המתייחסים למה שנאמר קודם . לדוגמה : את פסקה 2 אפשר לקשר לפסקה 1 באמצעות הכינוי " הם " שמתייחס לחוקרים שהוזכרו בו . " בשנת 1971 הציגו שני חוקרים ימיים תגלית לגבי הקולות שמשמיעים הלווייתנים . הם מצאו שהלווייתנים משמיעים קולות שונים ומגוונים . " מומלץ לקרוא סיכומים אחדים במליאה , להשוות ביניהם ולתת להם משוב . להלן הצעה למחוון למורים לבדיקת סיכום ארבעת הסעיפים הראשונים בפירוט של " רכיב הכתיבה" מתייחסים לתוכן ולמבנה ואילו ארבעת הסעיפים האחרונים מתייחסים ללשון הכתיבה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר