עמוד:92

. 2 עיסוק על דרך ההשוואה במאפייני-עומק של סוגה ( משל ושיר . ( לדוגמה : בעבודה על המשל מוקדשת תשומת לב למוסר ההשכל וליחסו אל גוף המשל , לאוריינטציה הדידקטית שלו ( פעילויות ( 8-9 ולמאפיין העיקרי שלו – השוואה והקבלה בין עולם החי , הצומח והדומם לבין העולם האנושי ( פעילויות . ( ו-7 5 בעבודה על השיר מוקדשת תשומת לב למטפורות ולדימוים , לסתירות ולניגודים החיים בתוך השפה השירית ומעמיקים את המשמעות שלה ( פעילויות , ( 4-6 וכן לעובדה שבשיר זה וגם בשירים וידויים ככלל מבוטאת חוויה אישית ורפלקטיבית של הכותב ( פעילויות . ( 5-6 . 3 ההעמדה של השיר והמשל זה מול זה מזמנת התנסות נוספת בחשיבה ביקורתית : היא חושפת את העובדה שביסוד כל טקסט מצוי כותב או כותבת , שנקודת המבט שלהם , עולמם האישי שלהם ועולמם הלשוני רשומים בטקסט . כל כותב וכותבת בוחרים על מה לדבר , מאיזו זווית ובאיזה אופן . . 4 עידוד ותמיכה בשיח מורחב – דבור וכתוב הן באמצעות דיונים המזמנים הבעת דעה אישית מנומקת מתוך הטקסטים , והן באמצעות תרגיל הכתיבה שבפעילות המסיימת המתמקד בתהליך הכתיבה . התהלוך יאפשר לתלמידים להתבונן על החוויה שלהם , להקשיב לה ולדייק אותה – כל זאת לפני שהם מתחילים לכתוב עליה . הערות והצעות להוראת הפרק המשל " הקנה ועץ הזית " / מאת איזופוס פעילות 1 מטרת השאלה הפותחת לאפשר השתהות של סקרנות והפתעה , לעורר את הדמיון וגם לעודד התבוננות ( בתצלומים ) – שתהיה חשובה מאוד לפעילות הכתיבה שבסיום הפרק . כדאי לעודד את התלמידים להעלות השערות רבות ככל האפשר ולכתוב אותן על הלוח . כמו כן , כדאי להפנות את תשומת לבם להבדל בין השערות וניחושים המשיקים לעולם הצמחים ( כמו האם הציפורים מעדיפות יותר את הקנה או את עץ הזית ? מי מהם נותן יותר צל ? וכדומה ) לבין השערות וניחושים שאין להם קשר לעולם הצומח ( כמו למי מבין השניים יש " טלפון חכם" משוכלל יותר . ?( חשוב שההבחנה הזאת תיעשה בלי שיפוטיות . פעילות 4 כדאי לשוחח עם התלמידים בכיתה על הבחירות שלהם , ואם יש הבדלים ביניהן , לבקש מהם לנמק ולהסביר אותן . כך גם תתגלה מידת הבנתם את שמות התואר ואת האסוציאציות שהם העלו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר