עמוד:126

הטקסט מזמן גם דיון בדוגמאות , בייצוגים שלהן ובמטרות שלהן . כמעט בכל פסקה מופיעות דוגמאות : לעתים אחרי המילה " לדוגמה , " ולעתים בצמוד למילים או לביטויים אחרים , המסמנים לנו שמדובר בדוגמאות ( כמו " למשל , " " נבדוק שתיים מתוך , " .. " הנה כמה " ... ועוד ) . אפשר לבקש מהתלמידים למצוא בטקסט את המילים והביטויים הללו ולהסביר מה תורמות הדוגמאות האלו לכתבה . פעילות 5 סעיף א – השאלה העולה היא " האם העולם יהיה טוב יותר , שוויוני יותר וצודק יותר . " ? העובדה היא " על פי תחזיות עתידניות רבות ... מדהימות . " סעיף ב – חשוב להבחין בכך שהכתבה כלל אינה עוסקת בשאלה המוצגת בכותרת המשנה , אלא רק בתיאור של נושא העתידנות ובדיווח על המצאות טכנולוגיות עתידיות . סעיף ג – פסקת הסיום חוזרת למעשה על כותרת המשנה , אולם היא מדייקת את השאלה ובעיקר מוסיפה את חוות דעתו האישית של הכותב . אפשר להתעכב עם התלמידים על פסקת הסיום , ולהראות שיש בה : . 1 קביעת עובדה : בעתיד יהיה העולם שונה מאוד מן העולם של ימינו ; . 2 העמדת שאלה : " האם הוא יהיה טוב יותר , אוהב יותר , שוויוני יותר וצודק יותר . 3 ?"; התייחסות לשאלה לא בדרך של מתן תשובה אלא על ידי דיוק וניסוח מחדש של השאלה : " התשובה תלויה בבני האדם ולא בטכנולוגיה , ובזה לא השתנה דבר מאז ומעולם " . השאלה היא מה יעשו בני האדם , איך הם יתנהגו , כיצד ינצלו את היכולות החדשות , האם יהיו טובים . 4 ; " . הבעת דעה אישית : " אני מאמין שגם אם בני האדם אינם נעשים טובים יותר בעקבות ההתפתחות הטכנולוגית , הם גם לא נעשים רעים יותר משהיו בעבר " . ביקור בעיר העתיד המשך העיסוק בעתיד ובעתידנות דרך ההתייחסות לנושא של ערי העתיד . מטרות הבנה , הבעה ולשון . 1 כתיבה אישית ויצירתית בעקבות שאלות מנחות שמטרתן להפעיל ולשחרר את הדמיון . הכתיבה אף משמשת " דלת כניסה" לנושא העיוני ולכתבות העוסקות בו . . 2 זיהוי מבנה של כתבה העוסקת בבעיה ובפתרונה . . 3 עידוד שיח דבור באמצעות עבודה בקבוצות ושיתוף מידע . פעילות 1 לפעילות זו , שהמשימה המרכזית בה היא כתיבה , כדאי להקדים שיחה בכיתה . אפשר לבדוק אילו דימויים , תמונות , ומחשבות עולים על דעתם של התלמידים כשהם חושבים על עיר ( בין אם הם גרים בעיר ובין אם לאו ) – מה יש בה , מה טוב בעיר ומה פחות וכדומה .. אפשר גם לשאול על סרטי מדע בדיוני , סדרות טלוויזיה או ספרים שבהם מופיע נוף עירוני . לאחר הכתיבה , כדאי לבקש מהתלמידים לקרוא את הסיפורים בכיתה , או לצוות אותם בזוגות / קבוצות , כדי שיקראו זה את סיפורו של זה , ואף יתנו משוב זה לזה . את הסיפורים או הציורים אפשר גם

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר