עמוד:125

הערות והצעות להוראת הפרק " העתיד שהיה והעתיד שיהיה " מאת יורם אורעד ( כתבה מעובדת מתוך כתב העת " עיניים "( מטרות ההוראה של החלק הזה בפרק מטרות תוכן הצגת שדה החשיבה על העתיד בפני התלמידים . מטרות הבנה , הבעה ולשון . 1 עיסוק במאפיינים של כתבה : מבנה הכתבה ואופן התפתחותה מה פּ סקה הפותחת לפסקת סיום ; דרכים שונות של שימוש בדוגמאות ומטרתן . . 2 הפניית תשומת לב לאבחנות בעלות משמעות בקריאה של טקסטים עיוניים : ' ידיעה ' לעומת ' השערה ' לעומת 'ניחוש '; ' קביעת עובדה ' לעומת 'הצבת שאלה ' לעומת ' הבעת דעה . ' פעילות 1 בתרבויות שונות מאמינים ביכולת לחזות את העתיד ( מגידי עתידות , נביאים , קוראים בקפה ועוד , ( אולם הדעה הרווחת היא , שמתוקף העובדה שהעתיד עדיין לא קרה – אי אפשר לדעת אותו , אלא רק לשער , לדמיין , להסיק עליו מתוך אירועים בעבר ובהווה . השאלה האם כדאי לדעת , יכולה לעלות טיעונים כמו : " לא , כי אולי יקרו דברים רעים "; וגם " לא יהיו הפתעות "; או " כן , כי אפשר לתכנן ולהתכונן מראש . " פעילות 4 פעילות זו מזמנת ניסוח של טיעון שנימוקיו יתבססו על דוגמאות שיביאו התלמידים מתוך הכתבה . הטקסט מזמן דיון על ההבדל בין לדעת , לשער ולנחש וכדאי לחזור למושגים אלו במהלך השיחה . כדאי לשים לב שבטקסט עצמו לא מופיעות המילים " מנחשים" או " משערים , " אלא המילה " חוזים , " ואפשר לחדד עם התלמידים את משמעותה של מילה זו בהקשר של הכתבה . העתידנים מנתחים מידע ועל בסיס זה משערים השערות ומספקים חיזויים אפשריים . כלומר הם אינם יודעים בוודאות מה יהיה , אבל גם לא מנחשים באופן שרירותי . דוגמאות לכך מצויות הן בתיאור עבודתם , והן בעובדה שהחיזויים שלהם לא תמיד מתגשמים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר