עמוד:175

המשך העלילה . הדמויות בחלק הזה הן אלכס , הילד שמספר את הסיפור , ואביו . לאחר שיקראו ויבינו היכן ומתי מתרחש הסיפור , יוכלו התלמידים להמשיך ולקרוא קטע נוסף , מהפרק החמישי של הספר . הבחירה של אורי אורלב במס פּ ר-ילד איננה מקרית . אלכס , שמספר את הסיפור בגוף ראשון , הוא ילד יהודי החי בוורשה שנכבשה בידי הגרמנים . אלכס מתאר את האירועים מנקודת מבט של ילד , בתערובת של ידיעה מניסיון אישי ... " ) אך מעטים היו האנשים שקיבלו משם מכתבים דרך הצלב האדום ( " ושל חשיבה נאיבית האופיינית לילדים " לא שמעתי שלמישהו מהשכנים שלנו היה אקדח . ( " הרבה סימני שאלה מאיימים על חייו , הוא מספר בגילוי לב על פחדיו ומצליח לגייס כוחות לקיום שגרת חייו . אפשר לקוות שבעקבות קריאה בשני הקטעים מהספר התלמידים יגלו עניין בספר השלם ויבחרו לקרוא בון להנאתם . אומנם אין בקטע הראשון של הפרק מידע סדור על התקופה ועל האירועים , אבל פזורים בו מילים וביטויים הכלולים בשדה הסמנטי של " שואה : " " אקדח , " " גטו , " " תפסו אותה , " " לקחו אותה , " " גרמניה , " " להרוג גרמנים . " בעבודה עם תלמידים מתקשים כדאי לעזור להם להכניס את כל המונחים הללו לנרטיב אחד ; להזכיר את נקודת הזמן שבה התרחשו הדברים , להזכיר שמדינת ישראל טרם קמה וכי חלק גדול מהעם היהודי חי אז מחוץ לארץ ישראל , להסביר בקיצור וללא פירוט למה היהודים נאלצו לברוח או להסתתר ואילו סכנות איימו עליהם . פעילות 3 מהקטע ברור שאמו של אלכס יצאה מן הבית ולא חזרה , וקיים חשש לגורלה . הילד יודע שהיא איננה היחידה שנעלמה , והידיעה הזו מאיימת על שגרת החיים . הוא יודע שמתנהלת מלחמה בעולם , שהוא ואביו חיים בעיר כבושה , שהחלון מואפל מפחד הפצצות בלילות . הילד מגלה שלא זו בלבד שהאב מחזיק באקדח אלא שהוא מתכוון להשתמש בו כדי להרוג גרמנים . הגילויים האלה , שאותם הוא כמובן צריך לשמור בסוד , מפחידים אותו ומעיקים עליו . קטע מהפרק חמישי מתוך הספר " האי ברחוב הציפורים " מאת אורי אורלב פעילות 7 אלכס עזב את המחבוא בשעת לילה ויצא אל הרחוב . ברחוב היו פזורים גרוטאות , רהיטים וחפצים אחרים גדולים וקטנים , שאיבדו את זהותם ונראו מאיימים בגלל החשיכה . בספרים ובסרטים כיום , הילדים פוגשים במפלצות בעלות מאפיינים שאינם רק שליליים . לעומת זאת , אלכס מכוון בדבריו למשמעות הראשונית הדמונית של המילה . כדי לעורר בילדים הזדהות עם ההרגשה שאלכס מבטא באמצעות המילה , כדאי להפנותם לערך " מפלצת " במילון . פעילות 9 כדאי לבקש מהילדים להציג בכיתה את המילים שבחרו וגם את תהליך החשיבה על הפירושים . למשל : " אני בחרתי במילה כסת ; כתוב שזה דבר שיש בו נוצות כמו כר , אני חושבת שכסת היא כרית או אולי שמיכת פוך . "

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר