עמוד:67

הערות והצעות להוראת הפרק בפרק מופיעה תפילה שחיבר רבי נחמן מברסלב , העוסקת בבקשת שלום . פעילות 2 מעבר להנחה ש " שלום הוא חשוב " או " שלא יהיו מלחמות " כדאי להוביל בשיחה להרחבה אל המשמעויות הרחובות יותר של " שלום , " במישור האישי והקולקטיבי . תהיה בכך הכנה למשמעויות השלום הנדונות בטקסט . פעילות 3 בתפילה מבקשים שלום פרטי - בין אדם לחברו ובין איש לאשתו , אך גם שלום כלל עולמי - בין האומות . אפשר להפנות את תשומת לבם של הילדים למשמעויות השונות של המילה "שלום" שמבטאת מצב של העדר מלחמה וגם יחסים תקינים בין בני אדם . פעילות 4 השמות בהם פונה המתפלל אל הקב"ה הם : אדון השלום , מל ךְ שהשלום שלו , עושה שלום וּ בורא הכל , ה ' שלום . בכולם שני מרכיבים חוזרים - המילה שלום ומילה נוספת המבטאת את עליונותו של הקב . "ה פעילות 5 הפסוק " ואהבת לרעך כמוך" מחזיק בתוכו את המשמעות הבסיסית של " שלום ; " החלק הראשון - " ואהבת לרעך" – משקף תפיסת עולם שמבטיחה נקודת מוצא חיובית בכל קשר עם בני אדם אחרים . כשאדם ניגש לאנשים אחרים כאילו היו אחיו , כשם שניגשים לאנשים שאפשר לבטוח בהם , קל יותר להתפשר , להתפייס ולוותר . המסר הוא שהאדם עושה כל זאת למען עצמו לא פחות מאשר למען האחרים . הפרק " על סליחה ועל כפרה " ( עמוד 9 בספר הלימוד , כרך ( 1 נושא הפרק במרכזו של פרק זה , המוקדש ליום כיפור , עומדים שניים מהערכים המרכזיים של החג – הסליחה והכפרה . בשני הסיפורים המופיעים בפרק מוצג הנושא מזווית לא שגרתית : בסיפור הראשון אנו פוגשים בחייט הסולח לאלוהים ; בסיפור השני – בסירובו של אדם להיענות לבקשת סליחה . כללית , הפרק מזמן לתלמידים התבוננות מקורית בנושא הסליחה . התבוננות זו חורגת מגבולות ההתייחסות הקלישאתית ליום כיפור , המתמצה במסר שלפיו ראוי לבקש סליחה , ולסלוח . מטרות הפרק מטרות תוכן עיסוק עצמאי בנושא הסליחה תוך שילוב של חקירה פילוסופית , איתור של נקודת המבט האישית וקריאה קפדנית של טקסטים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר