עמוד:173

פעילות 2 הקשר לפסח בא לידי ביטוי באזכור של הדברים האלה : חד גדיא , אביב , סדר , כוסית , הפסח שעבר , מרור . פעילות 5 ההומור בשיר בא לידי ביטוי בתיאור של הילדים המשטים בהוריהם ללא נקיפות מצפון ויוצאים ללא עונש , בדרמטיזציה של הדאגה לשלומו של הגדי הכלוא " ) ּ בקיץ לא יראה דשאים / , בחרף שלג צח , ( " בשימוש בכינוי " חד גדיא" לכלא , בהיתממות של הילדים מול בכי האם ש"דמעתה מרור" ובתיאור אושרו של הגדי ה"צוחק לו כה וכה . " פעילות 6 שירו של מאנגר מספר גם הוא על החלש – הגדי הכלוא ב"חד גדיא , " הזוכה בהזדמנות לצאת לחופשי . ההורים מייצגים את הכוח ואת שלילת החירות , הילדים הם שלוחי שמיים המעזים לצאת נגד בעלי הסמכות . כמובן , גם מאנגר קורא תיגר על הטקסט המסורתי , ומשתמש בשירו להעברת מסר של חירות . פעילות 7 סעיף ב - שני השירים מתריסים נגד האלימות ומסתיימים במסר של שלום , של חירות ושל אנושיות . הצעה להרחבה אפשר להציע לתלמידים מתקדמים לחקור את " אחד מי יודע , " גם הוא פיוט המופיע בסוף ההגדה של פסח . הפרק " האי ברחוב הציפורים " ( עמוד 80 בספר הלימוד , כרך ( 2 נושא הפרק האי ברחוב הציפורים בפרק שבמרכזו הסופר אורי אורלב כלולים קטעים מספרו " האי ברחוב הציפורים" שעוסק בשואה , והנאום שנשא הסופר בטקס שבו הוענק לו עיטור אנדרסן על ספרו זה . הפרק מוקדש לזכר השואה ומתאים ללמדו לקראת יום השואה . כשפרצה מלחמת העולם השנייה היה אורי אורלב ילד בן שמונה . כשהתבגר , כתב לילדים על השואה מנקודת מבטו של מספר-ילד שחווה את ההתרחשויות על בשרו . מבחינה זו , יש בספריו על תקופת השואה יסודות אוטוביוגרפיים . אורי אורלב כתב גם סיפורים שאינם קשורים לתקופת השואה – וביניהם " חולצת האריה , " " משגעת פילים , " " חפיפת ראש , " " חיית החושך , " " אח בוגר " ו " רחוקי משפחה . " גם בספריו אלו הוא מצליח לראות את העולם דרך עיניו של ילד ולכתוב לקוראים צעירים בסגנון בהיר ואמין .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר