עמוד:171

מהווה נקודת מוצא בתהליך היווצרותו של טקסט אמנותי חדש . כשהטקסט המסורתי עובר דרך הפריזמה של היוצרת – דרך כוונותיה ועולמה הלשוני – הוא משתנה , סופח משמעויות ומשיל אחרות . קריאת הטקסט של בנימין כספי יאפשר בהמשך לחזור לטקסט מן ההגדה ולהצמיד דמויות ואירועים למקור וגם לזהות את התוספות שלה . פעילות 2 בבית הראשון של השיר בנימין כספי מצהיר על כוונתו לספר את הסיפור הידוע מן ההגדה על הגדי המסמל את עם ישראל ועל שלטונו המוחלט של האל . אבל החל מן הבית השני מתחוור בהדרגה כי הוא מביא נוסח משלו לפיוט המקורי הכתוב בארמית . החירות שכספי נוטל לעצמו להתרחק מן המקור מגיעה לשיאה בבית האחרון . כספי מוותר על חלקו האחרון של הפיוט : " ואתא הקדוש בר וּךְ ה וּ א , ושחט למלא ךְ המות , דשחט לשוחט , דשחט לתורא , דשתה למיא ... וגו " ' , ומכניס במקומו בית שכולו ושל . בבית זה אוה מוחה על מה שהתרחש בכל הבתים הקודמים ופורס בקצרה את השקפת ועולמ החתרנית : " בשמים קול יקרא / קץ לרשע קץ לרע / מן הארץ שוד יתם / ושלום על העולם . !" כלומר גם השמים מגנים את רצף המהלכים הקטלני ומכריזים על שלום עולמי . פעילות 3 הבית השני מציג את שתי הדמויות הראשונות , אבא והגדי , ומהבית השלישי מצטרפות לעלילה דמויות נוספות , אחת בכל בית , בסדר שאינו מקרי - בכל בית מופיעה דמות ( או כוח טבע ) חזקה יותר מהדמות שהופיעה בבית הקודם : החתול טורף את הגדי , הכלב נושך את החתול , המקל מכה בכלב , שביב האש שורף את המקל , שטף מים מכבה את האש , השור לוגם את כל המים , הטבח מבשל את השור והמלאך מפיל את הטבח . החוקיות הזו ( שמופיעה כמובן גם במקור שבהגדה ) יוצרת את הציפייה לכוח העליון , שרק הוא יצליח להתערב ולהפסיק את השרשרת . ה " קול משמיים " שנשמע אחרון מייצג את הכוח הגדול מכולם . פעילות 4 סעיף א – אפשר להציע לילדים דגמים שונים של קריאה בקול : הדגשת שם בעל החיים או החפץ המופיע בראש כל בית , הדגשת הפועל , התחלת הקריאה בקול שקט ומאופק ומעבר הדרגתי לקול חזק ודרמטי , בהתאמה להשתלשלות האירועים בשיר . כדאי להציע לתלמידים לבטא בקריאה בקול גם את המעבר לבית האחרון , שהקריאה הדרמטית והחגיגית שבו לשלום עולמי חותמת את השיר ונותנת לו את משמעותו . העבודה בזוגות מאפשרת לתלמידים לתרגל קריאה קולית מול מאזין ה- / עמית / ה ולקבל ולתת משוב . בנוגע לרמז המוצע : בעוד הקריאה בשני הבתים הראשונים ( ההקדמה והפתיחה ) אמורה להיות נינוחה ומתונה , הרי שבבתים 3-10 נדרשת קריאה בטון תקיף עד נסער . זאת בשל האירועים

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר