עמוד:51

אמנות היא מקום המכיל את עושר ההבעה האנושית : רגש חשוף , מסרים ודעות , ייצוג של מקום ותקופה , חשיבה מופשטת ורבת רבדים , פנייה לצופה בדרכים שונות - עקיפות וישירות , התייחסות להקשרים אחרים , הכלה של האחר והשונה , חופש של יצירה . בהיותה כזו , האמנות מהווה תרומה יקרת-ערך לחינוך הלשוני : - האמנות מפלסת שבילים נוספים עבור אלו שאצלם השפה המילולית פחות מפותחת . עצם המפגש עם אופני הבעה מגוונים ועשירים שאינם מילוליים נותן לגיטימציה ויכול אף לקרב את אותם תלמידים המתקשים בהשגת השליטה בשפה המדוברת והכתובה ואולי חשים שהם מיומנים בשימוש בשפות אחרות כמו שפת התנועה , הצבע , המוסיקה , ואפילו שפת האופנה או המחשב . - " אמנות יכולה לעזור לתלמיד להתמודד עם הקושי לנסח במילים את מה שקשה מאד לנסח בצורה מילולית . כשהתלמיד מתבקש להגיב על תחושות שהאמנות מעוררת בו , עליו להתאמץ ולמצוא את היכולת שבו על מנת למצוא את המילים המדויקות ולהתנסח בעזרתן " . - אמנות כחוויה אסתטית , רוחנית . האמנות כמקור לעניין והנאה : אחת המטרות העיקריות בחינוך הלשוני היא לתת ללומדים הצעירים את ההזדמנות לטעום מהיופי והעונג שביצירה האנושית . מקומה של האמנות החזותית לצד הספרות והשירה מרחיב ומעמיק את המפגש עם התרבות . - קריאת טקסט חזותי כוללת את המרכיבים האלה : זיהוי הפרטים בתמונה וקריאה בשם : מה הם הפרטים המרכיבים את התמונה ? קריאה אישית : מה אנו מרגישים תוך התבוננות בתמונה ומה מעניק לה משמעות אנושית ? קריאה היסטורית-אנתרופולוגית : מה אפשר ללמוד מן התמונה על החיים , התרבות , הכלכלה , האידיאולוגיה של התקופה ? קריאה ביקורתית : האם אפשר היה להעביר את המסר בדרכים אחרות ? כפי שניתן לראות , קריאת טקסט חזותי איננה שונה עקרונית מקריאת טקסט מילולי . העבודה עם אמנות מעודדת רכישה של מיומנויות קריאת טקסט , בדרך חווייתית ונגישה . אמצעי הלמידה : התבוננות – לקחת את הזמן , להעמיק ולהתבונן בפרטים ובמכלול . מה בולט לעין ? מה נסתר ומתחבא ? מה מפתיע או מזעזע ? איך אנו מתבוננים ומה אנו מחמיצים לפעמים ? הכרה של מושגי יסוד באמנות ואמצעי מדיה שונים ( ציור , פסל , קריקטורה , כרזה , צילום , קולאז , ' וידיאו וכו . ( ' שימוש במושגים חדשים ואוצר מילים מעולם השיח של האמנות החזותית לתיאור , התרשמות והסבר . מפגש עם תולדות האמנות – הכרת אמנים , חייהם , סגנון יצירתם ומקורות ההשראה שלהם . 103 אייזנר , 1998 מתוך "תרבות הצריכה – הצעה להתמודדות עמה באמצעות חינוך לאמנות , " אלינור רותם , אוריינות חזותית – עיון , מחקר , יצירה . עורך : איתן מכטר , הוצאת רסלינג 2010

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר