עמוד:202

הצעות לפעילויות עם ספרים לפני קריאת הספר כדאי להציג בקצרה את ה"רקע" שלו : באיזו שפה נכתב ? מי כתב ? למה ? ( למשל – מדוע כתבה סלמה לגרלף את מסע הפלאים של נילס הולגרסון ואווזי הבר . ?( אפשר לספר , כמובן , בהתאמה לגיל ולעניין , אפיזודה מעניינת מחיי הסופר , בעיקר אם יש בסיפור חלקים אוטוביוגרפיים . אם הספר מאויר – כדאי להתייחס לסגנון האיור , לקשת הצבעים , לכמות האיורים ביחס לטקסט . כדאי לחזור אל האיורים ככל שמעמיקים בתוך עלילת הסיפור , להתבונן בגיבורים המאוירים ולחשוב אם ואיך האיורים מבטאים את תכונותיהם ואת אופיים . הילדים יכולים להציע איורים משלהם וטכניקות חלופיות לאיור שבספר . לפני הקריאה או אחריה אפשר להציג את הרקע הסביבתי , האקטואלי , ההיסטורי או הפולקלוריסטי של הסיפור , בעיקר אם הרקע חשוב להבנת העלילה והתנהגות הגיבורים . לדוגמה : לפני קריאת הספר " לעזוב בית" ( מאת יונה טפר ) שעלילתו מתרחשת בימי מלחמת העצמאות , כדאי להקדים ולספר לילדים בקצרה על תקופת המנדט , על היישובים הקטנים שהיו פרוסים ברחבי הארץ ונאלצו להגן על עצמם מפני התנכלויות פורעים ערביים בהיעדר תגובה של השלטון הבריטי ועל תנאי החיים באותה תקופה , שהיו שונים מכל בחינה מהחיים היום . כשכל הצידה בתרמילנו – שם הספר , שם הסופר , האיורים והמידע החוץ-סיפורי – נעודד את הילדים לשיחה שכולה השערות : על מה יסופר בספר הזה ? אילו דמויות אתם מצפים לפגוש בסוג כזה של ספר ? דמיוניות ? מציאותיות ? האם הסיפור יהיה מפחיד ? מותח ? מעציב ? ... 108 משרד החינוך ) תש . ) "ע-2101 להיות מיוחד – פרקים מתוך "ילד הכרובית" מאת יהונתן גפן . 109 משרד החינוך ) תשע . ) "ד-2103 חיים באי – קוראים את הספר "האי ברחוב הציפורים" מאת אורי אורלב . 110 משרד החינוך ) תשע . ) "א-2100 חברים טובים – פרק מתוך "פצפונת ואנטון" מאת אריק קסטנר . החינוך . ההצעות שלהלן יכולות לשרת את כל הספרים . מובן שאין צורך לעשות את כל הפעילויות על כל הספרים . לדגמי הוראה נוספים לעבודה על ספרים שלמים ראו ביחידות ההוראה למורים : " ילד כרובית" ביחידת ההוראה " להיות מיוחד" " האי ברחוב הציפורים" ביחידת ההוראה " חיים באי" " ופצפונת ואנטון" ( עבודה על פרק אחד ) ביחידת ההוראה " חברים טובים"

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר