עמוד:200

פעילות 2 אפרים סידון המלגלג על העצל מוסיף הומור לשיר . כדאי לשוחח עם הילדים על כך שלעתים קרובות דווקא טקסטים שיש בהם הומור ואפילו לגלוג ועוקצנות , המגויסים לשינוי עמדות אצל הקוראים , משיגים תוצאות טובות יותר מאשר הוראות ישירות והטפת מוסר . בטקסט מהסוג שכתב סידון אין פנייה ישירה לקורא לשנות את התנהגותו , ואווילותו של העצל כה מוקצנת עד שאין צורך בהבהרת המחדל ובאמירות מפורשות . *** הסיפור " מעשה בשני אמנים , " שעיבד מיכה יוסף בן גריון , מתאר שני אמנים - חרוץ ועצל , הנקראים לארמון המלך כדי לקשט את הכתלים במיטב יצירותיהם . בן גריון מציג שתי דמויות המנוגדות זו לזו במידה קיצונית . האמן החרוץ הוא החרוץ המופתי , העובד יומם ולילה , והכותב מתאר אותו במילים הרומזות לציווי המקראי על לימוד תורה . העצל , לעומת זאת , מוכיח שהעצלות היא אם כל חטא . לצד עצלותו מתוארת גם נוכלותו המתבטאת בניסיונו לזכות בתהילה ובממון שלא ביושר . מעניין לגלות שכותבים שונים , בני תקופות שונות שחיו במקומות שונים , מעלים על נס ערך אוניברסלי אחד – חריצות ; זאת ללא ספק משום שבה , בין היתר , תלוי המשך קיומו של המין האנושי . פעילות 3 דברי חז – "ל " אל תאמר לכשאפנה אשנה שמא לא '"תפנה מיועדים להזהיר את מי שיש להם נטייה לדחיינות ; האמן העצל הוא דוגמה מצוינת לקהל היעד . פעילות 4 מילים וביטויים בסיפור המתארים את הזמן שחלף : " כך חלף ועבר יום אחר יום , שבוע אחר שבוע , ירח אחרי ירח . והנה כלתה כמעט כל השנה , ולא נשאר אף שבוע לעשות את המלאכה . " השימוש במבע ארוך כל כך ממחיש את הזמן הרב שעמד לרשותו של האמן העצל להשלים את מלאכתו . פעילות 8 יש אפשרות להמיר את הפעילות המוצעת בספר בפעילות בקבוצות : אפשר להציע לכל קבוצה טקסט אחר מהפרק ולדון בשאלות כשכל קבוצה " מייצגת" את הטקסט "שלה , " או להציע לכל אחד מילדי הקבוצה טקסט אחר ולגבש את המסקנות תוך דיון בתוך הקבוצה . הבחירה בין שתי האפשרויות תלויה בשיקולי דעת כמו רמת הכיתה , ואת הזמן שרוצים להקדיש למהלך . כדאי להוסיף את תמונות האמנות בפרק כרכיב בדיון . אפשר גם לבחור קבוצה אחת שתדון רק בתמונות האמנות כטקסטים חזותיים ותבחן את המסרים והמטרות שלהם ביחס לנושא הפרק .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר