עמוד:196

פעילות 2 מטרת המשימה להוציא את המילים מהשורש ט-ו-ס שבידיעה . אחר כך כדאי לעמוד על המילה היחידה שמתקשרת לאותו שדה סמנטי אך בנויה מהשורש – ע-ו-ף תעופה . פעילות 3 בידיעה עצמה אומנם לא מצוינת השנה שבה התבצעה הטיסה , אבל מצוינים בה חודשים : " בחודש נובמבר המריא , " ... " בחודש ינואר אישרה חברת גינס בלונדון באופן רשמי את השיא החדש , " ותאריך הכתבה . 1 . 5 . 2014 מכאן שהטיסה עצמה נערכה . ב-2013 השאלה מדגימה את הצורך בהשלמת פער אופיינית לסוגה . ייתכן שיהיה צורך להראות את השלבים לכיתה כולה או למקצת התלמידים . אפשר לסדר את התאריכים השונים על פני ציר זמן . מורים שירצו יוכלו לדלג על השאלה , שכן היא עוסקת בהעמקה של קריאת ידיעות ולא בהיסטוריה של המילה . פעילויות 4-5 מקריאת שתי הידיעות עולה השימוש במילים מהשורש ע-ו-ף . בעזרת הרשימה שנאספה בפעילות 2 התלמידים יוצרים רשימה המשווה בין המילים ששימשו בעבר למילים המשמשות היום . מכיוון שבעברית בת ימינו נעשה שימוש אחר בשורש ע-ו-ף , יש לשים לב שהאבחנה במשמעותו העכשווית מובנת לתלמידים . בשאלה 5 ב התלמידים מתמקדים במילה " תעופה " – מילה שראשיתה לפחות בשנות , ה-20 והיא מתקיימת בלשון של היום לא פחות . פעילות 6 בפעילות זו מופיעות שלוש מילים לועזיות במשפט אחד , אך אחת מהן נבדלת מהאחרות . הכוונה היא להראות שיש מילים שהשפה שואפת לעברת לעומת מילים שחדרו לשפה והן משמשות בה כמילה עברית לכל דבר ואין להן חלופה . " קילומטר " ומידות אחרות הן דוגמה טובה . אפשר להרחיב ולדבר על " טלוויזיה , " " קפה , " " תה , " " שוקולד . " פעילות 4 כדאי להדגיש בכיתה את הסיבה לחידוש המילה " אווירון . " עצם הדבר עצמו היה חדש . מומלץ לבקש מהתלמידים לחשוב על דוגמאות מעולמם להמצאות חדשות או חדשות יחסית ולבדוק את המילים המתארות אותן : האם הן מילים עבריות , האם הן מילים לועזיות , האם הן מילים שמשמשות זו בצד זו . אפשר להביא בהזדמנות זאת דף של " למד לשונך" של האקדמיה ללשון העברית . פעילויות ו-13 11 כדאי להתעכב על היתרון שבחידוש הנשען על שורש לבין חידוש הנשען על דמיון לשפה זרה , ובמקרה זה אף משתמש בעברית במילה שמקורה אינו עברי . כדי להדגים זאת אפשר לבקש מהתלמידים להוסיף מילים שנגזרות מ " אווירון . "

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר