עמוד:145

גיבורי הסיפור . " לעתים קרובות מתייחסים כך למשנתם של יוצרים , מדענים , סופרים , מנהיגים ואנשי שם אחרים שרעיונותיהם ומחשבותיהם ממשיכים ללוות אותנו . *** קטעים מתוך " פצפונת ואנטון" הפרק מתאר את התערבותה של פצפונת למען חברה אנטון . פצפונת הכירה את אנטון כששניהם עמדו בלילות על הגשר – פצפונת והמטפלת שלה קיבצו נדבות ( כדי לספק כספים לארוסה של המטפלת , שהיה עבריין , ( ואנטון מכר מוצרי סדקית ( גפרורים , שרוכי נעליים וכדומה ) כדי לפרנס את אמו החולה ואת עצמו . בין השניים נוצרה ידידות . כשפצפונת שמעה מאנטון שהמחנך שלו מאיים לשלוח מכתב לאמו ולהתלונן על הירידה בלימודיו , היא מחליטה להתערב : היא מבקשת מהנהג של אביה להסיע אותה לבית הספר של אנטון , נכנסת לחדר המורים ומשוחחת עם המחנך . יש לזכור שמדובר בתקופה שבה התנהלות כזו הייתה הפרה בוטה של ההתנהלות המצופה מילדים . ילדים שחיו במרכז אירופה לפני למעלה מ-80 שנה היו מצופים להיות מנומסים מאוד , צייתנים , לכבד מבוגרים ולדבר רק כשדיברו אליהם . כניסה לחדר מורים בבית ספר זר , פנייה למורה מבוגר , נזיפה במבוגרים והשמעת טענות ותוכחות – כל אלה היו בבחינת בל ייראה ובל יישמע . מה שהנחה את פצפונת היה הרצון הכן למנוע עוולה ופגיעה באנטון ובאמו , וכל האמצעים היו כשרים בעיניה . היא פעלה בתושייה ונהגה באומץ רב משום שחשה שהצדק עמה . פצפונת לא רק מנעה עוולה , אלא גם השביעה את המחנך שלא יספר לאנטון על ביקורה בבית הספר . כבודו וגאוותו היו חשובים לה הרבה יותר מההזדמנות להתרברב במעשיה הטובים , וגם הבחירה שלה בצניעות ובחשאיות ראויה לציון . לזכותו של המחנך יש לומר , שיכול היה לסלק את פצפונת מחדר המורים או לסרב לשמוע את דבריה , אך הוא נהג בהגינות , הקשיב והגיב בדרך הראויה . מבחינות אלה הפרק מתאר מופת של חברות ושל אנושיות . פעילות 4 למשל : הדברים שאמרה פצפונת לחברותיה כשעלתה למכונית "' - אני מכרחה לסדר משהו חשוב' הסבירה פצפונת , ' ואתן עלולות להפריע - '" מעידים על התחשבות ועל אסרטיביות ; " עכשו יקשיב נא לי אדוני היטב " – פנייה המעידה על תקיפות ועל אומץ ; " לפני שאני שוכחת . רק אל תספר לאנטון שהייתי כאן – " . הערה המעידה על רגישותה של פצפונת לאחרים ; " טעים – " ? שאלה המעידה על ההומור של פצפונת , על הסקרנות שלה ועל האימפולסיביות שלה . קטעים מתוך "שלושים וחמישה במאי" בספר "שלושים וחמישה במאי" הגשים קסטנר את משאלתו לכתוב פנטזיה לילדים . בספר הוא שולח את הילד דני ואת דודו רינגלהוט למסע אל הים הדרומי , כדי שדני יוכל לכתוב את החיבור שהטילה עליו המורה . השניים יוצאים לדרך רכובים על גבו של סוס שחור המדבר בלשון בני אדם ומגיעים למקומות משונים ומפתיעים , כמו ארץ הבטלנים , מצודת " העבר הנהדר , " " העולם ההפוך" והעיר האוטומטית אלקטרופוליס . הספר שופע הומור ודמיון פרוע , יש בו עוקצנות שנונה ורמזים עבים על נושאים כמו הורות וחינוך .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר