עמוד:191

כשליחו של האל , יכול לראות בעיניו של הילד את הכאב , את העלבון ואת חוסר הביטחון , ודוד המלך הוא דוגמה ל"נער קטן" שהפך למצביא ולמנהיג מהולל . הצעה להרחבה : בספר הלימוד מופיע לפני השיר הציור " דוד" של אבל פן . בתום בעיסוק בשיר כדאי להפנות את הילדים אל האיור – לשמו , לדמות הנראית בו , לארשת הפנים ולצבעים השולטים בציור , ולשאול את הילדים למה לדעתם נבחר הציור הזה לפרק . השם דוד קושר את הציור לחלומו של הילד בשיר . יתכן שהילדים יראו בציור את דמותו של דוד המלך בילדותו – אף הוא " אדמוני עם יפה עיניים" ( שמואל א טז , . ( 12 כדאי להוביל את הילדים לקשר האפשרי בין המבט החרד , התמה , של הילד בציור והסביבה הלא-מוגדרת , לילד בשיר . *** הפרק "הלחי השנייה" מתאר את הסתגלותה של דפנה , ילדה שעברה לקיבוץ עם אמה לאחר שהתייתמה מאביה , לאורח החיים הקיבוצי ואת הקשר המורכב שנוצר בינה לבין הדמות שהופכת למשמעותית מאוד בחייה - המטפלת בבית הילדים . חשוב לספר לילדים על משמעותו של המושג " בית ילדים" ועל מקומו של בית הילדים בחיי הילדים והוריהם : עד שבוטלה הלינה המשותפת בקיבוצים סביב שנות , ' ה-80 ילדים מאז השבועות הראשונים לחייהם בילו את רוב שעות היממה בבית הילדים . הילדים חולקו לקבוצות על פי גילם , שלושה ארבעה בחדר , מטפלת או שתיים לכל קבוצה . הם ישנו בבית הילדים , אכלו שם את כל ארוחותיהם , למדו ב"כיתה" הצמודה לבית הילדים ושיחקו בסביבתו ; לחדרי ההורים הלכו רק בשעות אחר הצהריים , והוחזרו נלבתי הילדים לקראת שעת השינה . בחייהם של ילדי הקיבוץ שלטו המטפלות – והחובה לחשוב , להתנהג ולחלום כפי שציפו מהם המבוגרים ועל פי האידיאולוגיה ההשיטה , שנועד לאפשר להורים לעבוד שעות ארוכות ללא הפרעה , בוטל רק כשהחלו לעמוד על הנזקים שנגרמו לילדים ולהורים ולחברה הקיבוצית כולה ; העצמת כוחו והשפעתו של הקולקטיב , והחלשת מוסד המשפחה ומקומו של האינדיבידואל . ( כדאי לצפות בסרט התיעודי " ילדי השמש" כדי להבין מקרוב את משמעות הלינה המשותפת בקיבוצים , בקישור ( https : // www . youtube . com / watch ? v = 8 LEWfKhOUPA דפנה היא ילדה רגישה מאוד , אינדיבידואליסטית , המתבוננת בעולם במבט פיוטי וחשה בדידות גדולה בין הילדים שבחברתם היא נאלצת למצוא לעצמה מקום . נורית זרחי מתבוננת בגיבורה שלה במבט אוהד וחומל ומתארת בלשון ציורית את הפרטים הקטנים והמרגשים בחייה של דפנה במקום החדש , שאינו קשוב לייחודיותה ואינו מכבד את חייה הקודמים . פעילות 2 ב בחלק הראשון של הסיפור , עד היציאה של הילדים לחורשה , מופיעים המילים והביטויים האלה : " חושבת דפנה בגועל ; " " נדמה לה שהפסים יצאו מחדר הילדים והם לופתים אותה פה ; " " בקול מתוק מדי ; " " אומרת דפנה בלחש ; " " הולכת ברגליים ריקות ; " " מלכודת ; " " מנידה דפנה חרש בראשה ; " " כאילו תפסה אותה בפשע ; " " היא ניצלה . "

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר