עמוד:103

כדאי להציע לתלמידים לחזור ל"חוויות גשם" משנים קודמות , כאלה שהם עצמם זוכרים או כאלה המסופרות במשפחה . אפשר להציג בכיתה תמונות , לספר על הפחד מרעמים וברקים , על שלוליות , על טיולים בגשם ועל נופים בגשם . כדאי להזכיר לתלמידים את ההתרגשות והשמחה החוזרות ופוקדות רבים מאתנו בכל שנה עם הגשם הראשון , את ריח הגשם המתפשט ברחובות ובשדות ואת הנוף סביב הבית המשנה את פניו . עתה אפשר להיכנס את בין הטיפות שבתוך השיר , ולעבור ל"מפלס" של התיאור המטפורי . פעילות 2 אפשר לזהות התרגשות ושמחה : " בוא ונישאר בחוץ / נתחדש כמו הדשא / בעולם יפה , רחוץ ; " " נחכה לו עד הערב / שיידע שהוא חשוב ; " " משמחה רוקד הברוש . " בעבודה עם תלמידים מתקשים כדאי להציג את המובאות מן השיר , ולבקש שיסבירו אילו רגשות אפשר לזהות אצל הכותב למראה הגשם . פעילות 4 המילה " גשם" מופיעה בגוף השיר חמש פעמים - תמיד בסוף השורה הראשונה של כל בית . השיר משלב שני עולמות סמנטיים ושתי דרכי התבוננות בגשם , והחזרה על אזכור הגשם המציאותי תורמת לארגון הפנימי בשיר ולהצבעה על המרכיב הקונקרטי בתוך התכנים הדמיוניים-הומוריסטיים . פעילות 5 א . התחדשות הצמיחה של עלים וענפים לאחר השלכת , הפריחה באביב , בקיעת גוזלים מן הביצים בקני הציפורים , הטלאים והגדיים בעדרי הצאן – כל אלה ביטויים להתחדשות בטבע . ב . אפשר לשער שהכותב נקט לשון רבים כי הוא פונה אל הקוראים ומציע להם לחבור אליו ולהצטרף להתרגשות ולשמחה . פעילות 6 המשורר מתבונן בגשם במשקפי המציאות ובמשקפי הדמיון לסירוגין . בבתים 5 , 3 , 1 מתואר הגשם כתופעת טבע , ובבתים ו-4 2 מתואר הגשם ברוח של דמיון והומור , במונחים הקשורים לחוטים ולתפירה . *** בשיר " מצעד האביב" נעמי שמר מונה סימנים בטבע המעידים על בוא האביב , מאיצה בקוראים לצאת החוצה אל העולם המשתנה ומובילה אותם לאורכה של מפת ישראל , מצפון לדרום , בעליצות וברוח של הומור . כמובן , כדאי להשמיע לילדים ביצוע אחד או יותר של השיר , ולהציע להם לחוות את דעתם על הלחן ועל אופי השירה תוך התייחסות לשאלת התאמתם לתוכן השיר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר