עמוד:136

*** קטע מתוך מחזה לאחר משימת הקריאה של הקטע מתוך " עוץ לי גוץ לי" או במהלך ההתכוננות , כדאי לשאול את התלמידים אם העובדה שקראו קודם את המעשייה שעל פיה נכתב המחזה עזרה להם בהבנתו . לתלמידים מתקדמים אפשר להציע לתרגם את הקטע לעברית של ימינו ( ולהיעזר במילון לפי הצורך . ( ייתכן שיוכלו גם להגיע לחריזה בחלק מן השורות . לאחר התרגום יוכלו התלמידים להציג בפני הכיתה כולה את הקטע בשתי הגרסאות . זוהי הזדמנות לעורר את מודעותם של הילדים לרבדים השונים של השפה העברית ולהבדלים בין העברית של ימינו לעברית הישנה יותר . *** עוד מעשייה של האחים גרים המעשייה " האיכר והשד" מבליטה את השימוש בעורמה ובתחבולה כדי להשיג דברים - פן המצוי במעשיות רבות ובסיפורים בכלל . פעילויות 2-3 אפשר לתת את הפעילויות האלה לתלמידים לעבודה עצמית כדי שהמורה תוכל להתפנות לעבוד עם קבוצה מסוימת . כמו כן הפעילויות יכולות לשמש בסיס לשיחה בכיתה או להינתן כמבחן סיכום של הפרק . שם הפרק : שמעתי וסיפרתי ( כרך 1 עמ' ( 174 נושא הפרק היכרות עם יוצרים דגולים של מעשיות ואגדות באמצעות קריאת טקסטים מידעיים . במהלך הפרק הילדים ילמדו להכיר מאפיינים של הסוגה המתארת תולדות חיים . קורות חיים היא תת סוגה שעונה על המטרה החברתית של מידוע , תיאור והסבר , יחד עם זאת תולדותיהם של אישים נושקות לעולם שיח של ההיסטוריה האנושית וכן לעולם השיח של הספרות . מטרות הפרק מטרות תוכן . 1 התלמידים יכירו את תולדות החיים של האחים גרים ושל הנס כריסטיאן אנדרסן ובמעט גם את התקופה שבה פעלו . . 2 התלמידים יתוודעו אל אמנות איסוף הסיפורים שמתחיל בהיגוד סיפורים בעל פה , וממשיך בעיבודם לסיפור כתוב . . 3 התלמידים ייחשפו למחקר כמידע הבוחן מיתוסים ולעתים מנפץ אותם או חלק מהם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר