עמוד:135

פעילויות 4 , 3 הפעילויות מובילות להתבוננות בעיניים ביקורתיות בבחירת הנסיכה . אין הכוונה לצאת מתחום עולם המעשיות ולהביא את בחינת הנושא לימינו , אבל חשוב להעלות את נושא ההתייחסות לנסיכה כאל דמות עדינה ומפונקת שאלו תכונותיה המרכזיות , ולאפשר לילדים לתת את דעתם על תכונות חשובות יותר אצל בני אדם . המורה יכולה לזהות בקרב הדוברים השונים רכיבים של טיעון ולהצביע עליהם או לחדד אותם , למשל : " אם כך , אורלי , מה את טוענת " ? או – " מה הטענה שלך " ? או – " עודד הציג טענה – והוסיף דוגמה כדי לחדד את הטענה שלו , " וכיו"ב . . פעילות 5 פעילות זו עוסקת במילים מאותו שורש או במשפחות מילים . התלמידים מתרגלים זיהוי של שמות עצם ופעלים ולומדים אסטרטגיה של הבנת מילה בעזרת משמעות השורש ובפועל בעזרת מילה מוכרת להם . פעילויות 6-8 כל הפעילויות עוסקות בכתיבת טיעון ומומלץ לא לוותר על אף אחת מהן , משום שיש בהן רצף לימודי המשלב בין עבודת יחידים לעבודה בקבוצה , בין למידה ליישום . בשאלה 6 לומדים על כתיבת טיעון , בשאלה 7 דנים בסוגיה בקבוצה כדי להעלות טענות שונות . הדיון בקבוצה עשוי לסייע למי שמתקשים בהעלאת טענות או סיפורים . בהתאם להיכרות הכיתה , המורים יכולים להתערב בחלוקה לקבוצות . שאלה 8 עוסקת בבקרה על הכתוב - אישית , ובעזרת משוב של עמיתים או קוראים . השלב שלאחר הבקרה הוא שלב של תיקון ושיפור הטקסט . פעילות 8 כאשר רוצים להביע דעה ולשכנע , כדאי שהטקסט יכלול טענה שמבוססת על נימוקים , דוגמאות והסברים . אפשר להתחיל את הטקסט בטענה ( עמדה / דעה , ( אחר כך אפשר לבסס אותה בעזרת נימוקים ודוגמאות , ובסוף להציג משפא מסכם או פסקה מסכמת . מבנה כזה נקרא טיעון . אפשר לכתוב את הדברים בסדר אחר , להתחיל בדוגמה , בעקבותיה לטעון טענה או להביע עמדה , ואז לפרט את הנימוקים ולסכם . *** המעשייה "רומפלשטילצקין" פעילות 4 ד לתלמידים מתקשים כדאי להקדים ולתת רשימה של ארבע–חמש מילים בצורת רבים ; מילים אלה ידגימו את המשמעות הבסיסית של " תוספות" למילים ויאפשרו להם להגיע בקלות למילות המקור . אחר כך יוכלו להתמודד ביתר קלות עם המילים בפעילות זו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר