עמוד:184

הערות והצעות להוראת הפרק השיר "תפילה" נמסר מפי דוברת ילדה , המתארת את הדרכים השונות שבהן מקבלים הוריה את השבת – הקידוש והדלקת הנרות , ומתייחסת למקומה היא במערכת הזו . פעילות 3 הילדה מצליחה לשמוע את המילים שאומר אביה בקידוש , אבל אינה חוזרת עליהן . לעומת זאת אמה המדליקה נרות לוחשת את מילות התפילה , והילדה איננה מצליחה להבין אותן . לכן היא " מפעילה" את החוש המיוחד שהיא מאמינה שיש לה , לנחש מהן מחשבותיה-תפילותיה של האם . פעילות 4 הפעילות מציעה ארבעה מסיחים : שניים מהם – א ו-ד אינם רלוונטיים ; מסיח ג הוא התשובה המיידית הנכונה , אבל כדאי להציע לילדים את המחשבה שגם מסיח ב עשוי להיות לוונטי . הרציונל הוא שהבת שאלה את אמה על מה היא מתפללת ובניחוש שלה היא משקפת את מה ששמעה מהאם . פעילות 7 הצליל של האות "ש" חוזר בשיר עשרות פעמים ויוצר הדהוד של הרצף הפונטי "ששש " ... המייצג שקט . במקרה של השיר המצלול המיוחד מלווה את שפתיה הלוחשות של האם , את השקט שממלא את הבית עם כניסת השבת ואת מחשבותיה השקטות של הילדה עצמה , הפונה בלבה אל האלוהים . פעילות 8 ב לשיר סיום מדומה וסיום אמיתי : הילדה מספרת על ההשערות שלה לגבי תפילת האם וחותמת ב"שבת שלום , " אך מוסיפה בסוגריים את פנייתה לאלוהים , בלשונה הילדית-דיבורית , השונה לגמרי מלשון התפילה הפורמלית . השורות הללו הן בהחלט חלק מן השיר ; הן מראות שגם לילדים יש צורך לפנות – בדרכם – אל אלוהים . הילדים , ששפת התפילה אינה גלויה להם ואינה מובנת להם , פונים לאלוהים בסגנון אישי , כמו חברי , בלתי אמצעי . ***

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר