עמוד:133

פעילות 3 א הסיפור הקצר אינו מפרט הרבה , ובכל זאת מהמשפט היחיד " הרגיש הסב , כי כלתו אינה מביטה בו בעין טובה " יוכלו התלמידים להסיק שהאווירה בבית לא אפשרה לסב להתלונן . כדאי להמחיש לתלמידים המתקשים את הסיטואציה : האיש המבוגר חי בבית שאינו שלו , עקרת הבית אינה אשתו או בתו , והוא חש כאורח ומנסה להימנע מתלונות ומביקורת על היחס הניתן לו . פעילות 3 בעבודה עם תלמידים מתקשים אפשר להציע להוסיף לסיפור אירוע או שניים שמהם אפשר יהיה ללמוד על הקשר הטוב שבין הסב לנכדו , או פסקה שתתאר את רגשותיו של הסב נוכח יחסה הבלתי נעים של כלתו . בעבודה עם רוב הכיתה , ייתכן שתלמידים יבקשו להוסיף סוף לסיפור , למשל סוף המתאר את חרטת ההורים ואת הפיוס במשפחה . גם כאן כדאי להתבונן אחרי הכתיבה בסיפורים שנוספו להם סצנות סיום , ולשאול את הילדים איזה טקסט משאיר רושם חזק יותר על הקוראים ומשיג את מטרתו של הסיפור – הטקסט המקורי , המסתיים בתשובת הילד , או טקסט שנוסף לו סיום מפויס . *** הסיפור "הסבא הזקן והנכד" מגולל גם הוא רצף אירועים דומה , אלא שהוא מחריף מאוד את התמונה בעזרת תיאור חולשותיו הפיזיות של הסב הזקן , תיאור הסנקציה המופעלת עליו ( נשלח לשבת מאחורי התנור ) ותיאור סלידתם של בני משפחתו ממראהו ומהתנהגותו . האחים גרים אינם משאירים את סוף הסיפור לדמיונם של הקוראים ; הסיפור מתאר את תגובתם הקשה של הבן ושל אשתו , את החרטה ואת השינוי הגדול שחל ביחסם לסב הזקן . גם כאן הילד מחולל שינוי אצל הוריו ומעורר בהם חמלה לצד רגשי בושה וחרטה . הסיפור , בעיקר אחרי הדיון ב"כף של עץ" בחלקו הראשון של הפרק , יתאים לרוב הילדים כטקסט לעבודה עצמית : הנושא והעלילה מוכרים , וכמותם גם ההקשר החברתי והמסר הסמוי של הטקסט . הפעילויות מסייעות לילדים לארגן את פריטי העלילה הדומים בשני הסיפורים ולבקר את הביצועים שלהם . פעילות 5 העיסוק בשני הסיפורים שהגיעו ממקומות שונים בעולם יחדד אצל התלמידים את ההבנה שסיפורי עם עוסקים לעתים קרובות בנושאים הקשורים לחייהם של בני אדם : ליחסיהם עם בני משפחתם ; לקשרים שהם מקיימים עם שכנים וידידים ; לערכים החברתיים כמו יושר , חריצות וחמלה ; ולגילויי חולשה של האופי האנושי , כמו קנאה , כפיות טובה , קמצנות . הם יבינו שהנושאים הקשורים לחיי אדם הם אוניברסליים ורלוונטיים ברובם לכל מקום ולכל זמן , ושהעובדה שאותן בעיות מטרידות אנשים במקומות שונים עשויה ליצור תחושה של אחווה וחמלה בין בני אדם באשר הם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר