עמוד:180

פעילות 1 פעילות זו ממקדת את הילדים בהיבט שנבחר – חג הביכורים . ייתכן שלא כל הילדים חוו טקס כלשהו של הבאת ביכורים . עם זאת , בתרבות ימינו שזורים סימנים למנהג ( בשירים כמו " פרי גני" ו"סלינו על כתפנו" ובסיפורים . ( פעילות 2 הפעילות מזמנת תיאור בעל פה של אירוע שחוו הילדים עצמם או של תמונה שהביאו . מהתלמידים שיביאו תמונה אפשר לבקש להבחין בין התיאור של מה שמופיע בה לבין הרחבות שהם הוסיפו לתיאור על סמך שיחה מוקדמת עם מוסרי התמונה . *** ביכורים בתורה כדאי לדון בקצרה בעולם החקלאות המרוחק בימינו מרוב התלמידים . כמו כן יש למקם את הפסוקים ברצף הסיפור המקראי - ההוראה ניתנה עוד לפני הכניסה לארץ ישראל , עדיין לא היה ברור היכן יהיה משכנו של האלוהים ואם יהיה במקום קבע . יש להזכיר גם את המשמעות של " כוהן" ושל " מזבח" כדי שיובן שהביכורים מכוונים לאלוהים . פעילות 2 בפעילות זו מודגש השימוש ב ו"ו " ההיפוך , " האופייני ללשון המקרא ומציין את היפוך זמן הפועל , במקרה הזה מעבר לעתיד . התמקדות בנושא זה חיונית כדי להבין את הפסוקים לעומק - כלומר את העובדה שמדובר במצווה שמכוונת לעתיד . על בני ישראל להתיישב בארץ שהועיד להם אלוהיהם , ורק אחר כך לקיים את המצווה . *** ביכורים בתקופת בית המקדש השני ( טקסט מהמשנה ) פעילות 2 הפעילות נועדה להבהיר את אחד ההבדלים בין לשון המקרא ולשוננו ללשון חז - "ל צורן הרבים . המילה " לנין " ועוד יותר ממנה המילה " מפרישין " קשות מהאחרות , ומורים ישקלו אם להשמיטן למתקשים , או אם לציין את המשמעות של המילים האלה בעזרת שם הפועל לפני תחילת הפעילות . " מפרישין " היא בלשוננו " מפרישים . " הפירוש שלה הוא לבחור ולהניח בצד למטרה כלשהי . לדוגמה : אנשים רבים מפרישים בכל חודש כסף לתכנית חיסכון . פעילות 4 מטרתו של סעיף א הוא לעורר את סקרנותם של התלמידים לגבי הטקסט ולגרום להם לקרוא אותו בעיון ( למשל לחפש בתוך הטקסט את הרמז שאותו מייצג השעון המעורר - השכמה . ( לפני המעבר לסעיפים הבאים בפעילות חשוב לוודא בשיחה שהטקסט המשנאי הובן .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר