עמוד:129

פעילות 4 ביסוד המשפט עומדת התפיסה שהאדם הוא חוליה בשרשרת ; היו בני אדם לפניו ויהיו אחריו . לכן עליו לחשוב לא רק על עצמו אלא על הדורות הבאים – צאצאיו - שיחיו על האדמה . *** השיר " גם עצים גדולים " מעמיד אלה מול אלה עצים " גדולים" מול " שתילים קטנים , " כמטפורה לקשרי האהבה שבין בני אדם בוגרים לדור הצעירים . המעמד נרמז בשורות " גם עצים גדולים מתרגשים ביומם " ( יומם ט"ו – בשבט , ראש השנה לאילנות ) ו"יום חג הוא להם , ועצרת . " כמו אצל בני האדם , גם העצים הגדולים רוחשים אהבה לממשיכיהם הקטנים " הנטועים בינותם . " השיר מאניש את העצים , מתאר אותם כקהילה מגובשת , מתאר את התרגשותם ואת התקשטותם לקראת החג , ומבליט גם את הברית בין העצים לבין האדם , " שאיננו שוכח / לקום ולנטע . " פעילות 3 השיר מתאר את הקשר בין העצים הגדולים , הבוגרים , לבין הנטעים הצעירים , ממשיכי דרכם , עתידם של החורש והיער . קשר מיוחד אחר שנרמז בשיר הוא קשר של הכרת תודה שחשים העצים לאדם , " שאיננו שוכח לקום ולנטוע , " והוא שותף להם בשמחתם . פעילות 5 הצירוף " שמחה ירקה החובקת הכל " מבקש לבטא רגש שחולקים אותו במשותף העצים ובני האדם . העצים חשים שמחה שהיא רגש המוגדר על ידי בני האדם , והשמחה היא " ירוקה " משום שהגורמים לה הם הפריחה , הצמיחה והחיות שבטבע . כדאי לכוון את הילדים לקונוטציות של " ירוקה , " ולמחשבה על מה שמשותף לבני האדם ולעצים – ההתרגשות מול כוחו של הטבע , הרצון לשמוח בו , להגן עליו וליהנות מן הצמיחה . שם הפרק : השימוש במילון ( כרך 1 עמ' ( 167 כבר בשלב מוקדם רצוי ללמד את התלמיד להשתמש במילון , כדי שיהיה לו כלי עזר בלימוד האספקטים השונים של הלשון בהמשך הדרך . מיקום הפרק על השימוש במילון אינו מחייב , וניתן לעסוק בעניין או בעניינים שבו לפי צורכי הלימוד ובשלבים שונים של הלימוד . רצוי להציג לתלמידים מילונים מסוגים שונים – דו-לשוניים וחד-לשוניים . גם אם אין התלמיד קורא שפה זרה , חשוב שיבין את ערכו של מילון דו-לשוני ללומד שפה נוספת . דיון בתפקידו של מילון כזה עשוי לספק הזדמנות לשוחח על בעיותיהם הלשוניות של עולים חדשים ועל הדרכים לפתרונן .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר