עמוד:128

אובייקטים בחוץ בשעות היום ובשעות הלילה , תחושת הלבדיות , חוסר הביטחון והפחד . מכאן יקל עליהם להתרשם מהאווירה בשיר ולחוש קרבה לתחושותיו של הילד הדובר . *** מדרשי חז"ל על הפסוק "ונטעתם כל עץ מאכל" המדרשים מופיעים בהקשר של היציאה ממצרים , של הצורך של בני ישראל להיגמל מהתלות בקב"ה שדאג למזונם ב-40 שנות ההליכה במדבר . פעילות 1 המדרש המוצג בפעילות הוא מעין משל , שבו היחס של הקב"ה לעמו משול ליחסה של תרנגולת לאפרוחיה . כשם שהתרנגולת דואגת למזון לאפרוחיה ומגינה עליהם כשהם צעירים ופגיעים , כך הקב"ה ; כשהעם היה עדיין בהתהוות , עם "צעיר" – הקב"ה הוליך את בני ישראל ארבעים שנה במדבר ודאג למזונם ולביטחונם . וכמו התרנגולת , המדרבנת את צאצאיה הגדלים להיות עצמאיים ולדאוג למזונם , כך הקב"ה ; לקראת החיים החדשים בארץ הוא אומר למשה " וכי תבאו אל הארץ ונטעתם כל עץ מאכל , " לאמור – הגיע הזמן שתתחילו להיות עצמאיים ולנהל את חייכם . פעילות 2 המדרש כתוב בלשון חכמים , שהיא רובד של העברית ואפיוניה רבים ומוגדרים . הפעילות מציעה לתלמידים התנסות במעין תרגום , מלשון חכמים לעברית של ימינו . הפעילות מחייבת הבנה מדוקדקת של הטקסט ומציאת חלופות גם למילות יחס ומילות קישור . לאחר הפעילות כדאי להקדיש זמן במליאה או בקבוצה לשיח על עבודת התרגום בתוך שפה אחת , להשוואה בין ה"תרגומים" השונים של הילדים ולמגוון אפשרויות הבחירה הלגיטימיות שעומדות לרשות המתרגם . ( במילה טובה לכיתה ה יפגשו התלמידים פרק שבמרכזו עיון בשני תרגומים לעברית של " הרפתקאות תום סויר" ששפת המקור שלו היא אנגלית ( . פעילות 3 ג התרנגולת אומנם מנקרת לאפרוחיה בראשם ואולי גם מכאיבה להם , אבל מטרתה היא להעביר להם מסר חשוב החיוני להמשך חייהם . אפשר להשוות זאת להורים הדורשים מילדיהם לקחת אחריות על ענייני בית הספר או על הסדר בחדריהם , מתוך מחשבה שנכון להכינם לחיים בוגרים . פעילות 4 ב . המילה " כך . " ג . הפעילות המתוקשבת תועיל לתלמידים המתקשים בארגון הפרטים או בניסוחם . פעילות 5 הנטיעות לא רק מבטיחות מזון , אלא משקפות את היכולת לראות את הנולד ולבצע פעולות מתוכננות וממוקדות מטרה , שהן מהאפיינים של חיים עצמאיים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר